Er det slik at skolen krever at alle elever er digitalt kompetente, men ikke at lærerne er det?
De siste dagene har det kommet frem at mange elever på høyere årstrinn har klaget på manglende oppfølging av skolen i hjemmeundervisningen (Dagsavisen onsdag 6. mai). Flere elever skriver at de ikke har hatt undervisning i enkelte fag i det hele tatt! De kritiserer manglende digital kommunikasjon og relasjon til lærer og medelever. Samtidig har de blitt nedlesset av oppgaver og innleveringer av de samme lærerne.
Det kan være grunn til å stille et spørsmålstegn ved skoleleders oversikt og skolens rutiner hvis klasser ikke har fått lovpålagt undervisning på nær 8 uker i ett eller flere fag. Jeg tar det for gitt at dette er tilfelle siden elever hevder det. Hvis det er slik at de faktisk har fått undervisning i fagene, men ikke selv har oppfattet det, er det enda mer graverende. Hvor motiverende er det for ungdom å bli nedlesset med oppgaver og innleveringer uten veiledning eller sosiale diskusjoner rundt innholdet i ukesvis?
I forrige blogginnlegg skrev jeg at det er umulig å utsette fagfornyelsen. Heldigvis uttrykte kunnskapsministeren sammen med organisasjonene Utdanningsforbundet, Norsk lektorlag med flere det samme. Den er allerede i gang.
Men, arbeidet med fagfornyelsen avslører åpenbart noen store utfordringer for fremtidens skole.
I følge elevene i innlegget avslører denne hjemmeundervisningsperioden at enkelte lærere ikke er i stand til å koble seg på teams, zoom eller lignende. De klarer rett og slett ikke å kommunisere med - eller følge opp elevene digitalt. (Det kan vel ikke være at enkelte lærere ikke gidder?) Dette er alarmerende. I fagfornyelsen blir digital kompetanse særdeles viktig. Det er vanskelig å se for seg at lærere i fremtidens skole ikke evner å gi elever digital undervisning eller legge til rette for at elevene lærer digitalt. Om noen år finner vi kanskje ikke mange tradisjonelle, fysiske læremidler igjen (for å sette det på spissen da). Hva skal man som lærer gjøre da når en ny pandemi kommer.
Utdanningsmyndighetene satser stort på såkalt "profesjonsfaglig digital kompetanse" for lærere. Jeg tenker som ansatt i byråkratiet at man må ha jobbet lenge borte fra skolen for å kunne komme på en så tørr tittel :-). Særlig når en slik kompetanse innebærer kreativitet, innovasjon og forberedelse til en enda mer digital fremtid som lærer. Utdanningsdirektoratet forklarer at profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK) "handler om å forstå samspillet mellom samfunn, lærerrolle og teknologi." Det er altså ikke noe lite og snevert vi snakker om.
Noe av det viktigste jeg mener udir fremhever er når de skriver at PfDK "handler om å legge til rette for elevenes ulike forløp, men også om å forstå lærerrollen på en ny måte i undervisningsrommet".
Den digitale kompetansen er ikke å sende oppgaver og tekster på epost til elevene, men å utvikle elevenes læring på nye og effektive måter som inspirere og fremmer ny forståelse og innsikt uansett avstand i tid og rom.
Dette kommer som en malurt i begeret etter at skoler og lærere landet over hylles for å ha konvertert til digital hjemmeskole over natten. Skal vi tro elevene som uttalte seg til Dagsavisen har noen lærere og skoler et stykke å gå her.
Interessant innlegg! Hvor mange elever hadde du i klassen, faggruppa di, sist du underviste.
SvarSlettHei. Vi hadde storgruppe på opp til 75 elever på teamet, avhengig av kullstørrelse. Vanlig størrelse på time/økt var 32-33 elever. Hele teamet hadde ansvar for de 75. Skoler som har enkeltlærere med eneansvar for et fag så tror jeg ikke det er bra eller bærekraftig. Med eneansvar for flere hundre elever så er det manglende skolelederansvar. Da faller muligheten for både faglig og relasjonell oppfølging.
Slett