Gå til hovedinnhold

Ungdommen og lengten etter hverdagen

En elev skrev forleden i Aftenposten: «For mange virker det kanskje kult å slippe å dra på skolen. Å jobbe hjemmefra kan høres ut som en drøm for noen, men for meg er det et mareritt. Usikkerheten gir ikke slipp».

Etter flere merkelige uker i tilnærmet isolasjon, starter barnehager nå opp igjen, og etterhvert også skolene. Riktignok starter skolene bare med 1.- 4. trinn i første omgang. Det er forståelig at de minste så raskt som mulig bør tilbake til hverdagen, venner, lek og læring. Barna trenger det, og ikke minst foreldrene som i varierende grad har fått konsentrert seg om arbeid på hjemmekontoret. Mange foreldre ser for øvrig til å ha fått øynene opp for hvilket krevende arbeid lærerne faktisk gjør når de i denne tiden har kunnet følge læreren på «direktesendt» undervisning og i digitale klassetimer.

I tiden som har gått har det blitt snakket mye om de minste barna. Det har blant annet kommet frem at det er skadelig for de minste å ikke få være sosiale og leke ute med venner, holde på med sport og fritidsinteresser sammen med andre. Det har også vært et fokus på at de minste som før krisen hadde det vanskelig, har fått det ennå verre. At det er fokus på barn i vanskelige livssituasjoner er naturlig.

En problemstilling som jeg likevel mener i for liten grad har vært adressert, er de eldre elevene og deres situasjon i denne tiden. De er fortsatt barn i ungdomsskole og første del av videregående. De skal ennå ikke tilbake på skolen, noe som er bekymringsfullt. De vet heller ikke når de skal tilbake, og lever slik hver dag i uvisshet om når de får de vanlige livet sitt tilbake.

Forskning fra Danmark (Center for ungdomsforskning 2012; 2018), men også fra Norge (FHI 2016; Nova 2018) og de andre nordiske landene, viser at mange eldre elever særlig i videregående skole generelt sliter med stress og bekymringer. De opplever et uttalt press og krav som stilles til dem både faglig og sosialt. De skal prestere i svært mange fag hvor de skal levere, og levere og levere, være suksessfulle, få gode karakterer og lykkes på alle plan. De skal forøvrig være vakre, ha riktige klær og være godt trente.

For mange har ikke døgnet nok timer. Å levere kvalitet på alle områder er mer enn noen kan takle. Dette skaper blant annet følelse av nederlag og dårlig psykisk helse hos flere ungdommer. En krise vi er inne i nå gjør ikke situasjonen bedre, men med stor sannsynlighet verre om vi skal ta ungdommen på alvor. Det gjelder bekymringer rundt mistet eksamen og usikkerhet rundt videre utdanningsløp, bekymringer rundt karakterer og vurderinger, ekstremt leksetrykk og testing. I tillegg så spiller manglende relasjoner til både medelever og lærere i denne tiden en viktig rolle, der behovet for sosial kontakt med venner er presserende. Forskning viser også at spesielt jentene opplever store bekymringer allerede i normaltid.

Ja, det er krise rundt oss. Men, for mange ungdommer forsterker det bare den indre krisen. Den kan læreren avhjelpe ved å tenke litt annerledes. Kutt lekser og prøver og spør - hva motiverer elevene dine? Gi dem heller prosjekter der de får utforske, og digitalt diskutere og evaluere hverandre. Det er godt nok nå. La hver og en av dem øve på ulike ting om det er det de trenger. Alle må ikke gjøre det samme. La elevens behov i stor grad styre metode og innhold. Men snakk med dem. Sammen og alene. Om tiden vi lever i og om livsmestring. Det er en veldig viktig ferdighet mens vi alle lengter etter det normale livet igjen. Den kjedelige hverdagen som nå føles like forlokkende som en varm sommerdag.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Avlyses eksamen, - det går nok greit!

Jeg har idag et tilsvar i VG på Sanna Sarromaas kronikk om eksamen (01.02.2021). Jo flere uker som går mot vår blir lærere og elever mer og mer utålmodige. Hva bestemmer kunnskapsminister Guri Mellby seg for: Blir det eksamen i år eller ikke? Mens Mellby er usikker og gruer seg for å ta en avgjørelse av frykt for å forskjellsbehandling av ulike elevkull, går debatten i ulike medier. Sist ute er Sanna Sarromaa i VG 1.2.20, med den fiffige undertittelen: Vil du bli en populær lærer? Din tid er nå. Som nordmann er det lett å bli provosert av Sarromaa, og det er nok mye av hensikten. Her levnes liten nåde. Snille lærere, unge lærere og late unger er fy. Eksamen er visstnok livsviktig for å sette disse på plass. Men hvor viktig er egentlig eksamen? I norsk skole er underveisvurdering og standpunktkarakterer den bærende vurderingsformen. Vurdering gjennom hele skoleløpet er viktig for at elevene skal lære. I revidert vurderingsforskrift skal faktisk «vurdering bidra til læringslyst». H

Er høyere utdanning en uforanderlig størrelse?

I VG mandag 28.02.2022 skriver Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik at eksamen er mer enn en kunnskapsprøve. De to, som underskriver som tidligere lektorer og tillitsvalgte, mener begrunnelsen for avlysning av årets eksamen er svak. Dessverre gir ikke forfatterne noen nærmere argumentasjon for gjennomføring av eksamen enn løse floskler om at eksamen er motiverende og at den er viktig som trening til høyere utdanning. Å argumentere for eksamen som trening er dårlig pedagogikk, men når de argumenterer for eksamen som motivasjonsfaktor blir det nærmest latterlig. Jeg tror de fleste som har tatt eksamen eller en fagprøve, og det gjelder de fleste av oss, gjerne finner motivasjon gjennom helt andre ting enn eksamen. Kanskje det meste annet enn eksamen … Kronikkens overskrift er egentlig misvisende med tanke på budskapet til forfatterne. En skulle tro at den handlet om hva eksamen er, og hvordan den er noe mer enn en kunnskapsprøve. I liten grad fremkommer dette. Egentlig skriver forfatter

Ja til læringsrom

Begrepet læringstrykk hentes fortsatt frem når noen skal fronte at de satser på læring, en pedagogisk praksis, et satsingsområde eller noe som «virker». Jeg tviler ikke på at hensikten er god når man hevder at man «satser» på læringstrykk, men jeg stusser fortsatt over hva det egentlig skal bety.         Are Turmo ved ILS (2011) kaller læringstrykk «ytre krav og forventninger som kommer fra læreren». Men, i denne forståelsen kan det ligge mange tvetydige meninger. Er disse ytre forventningene av det gode for den enkeltes utvikling, eller ligger det her en annen agenda på lur. For skoler å måtte si at de satser på læring burde være unødvendig. Faktisk er det litt bekymringsfullt hvis rektorer må uttrykke at læring er et satsingsområde på deres skole. Å trykke, presse på eller pushe noe er ikke i utgangspunktet så positivt når det kommer til barns læring. For et års tid siden skrev en lærer i VG om hennes forståelse av læringstrykk som et uhyre som var avfødt av mål og testsystemet som k