Gå til hovedinnhold

Umulig å utsette fagfornyelsen

Under de rådende omstendigheter er det flere som har tatt til orde for å utsette fagfornyelsen i skolen. Sist ute er skolenes landsforbund (Utdanningsnytt.no 24.04.20). Med bakgrunn i koronasituasjonen har SL spurt rundt 2000 av sine medlemmer, der over 60% ønsker at innføringen av fagfornyelsen utsettes til 2021. 

Jeg mener den er umulig å utsette. Vi er nemlig i gang for lengst og den gjennomføres hver dag.  

Fagfornyelsen har pågått i mange år allerede.  Det er ikke slik at den "starter" opp fra høsten, men den forplikter fra høsten i den daglige undervisningen. Skal vi være tro mot prosessen i fagfornyelsen, kan det være mer riktig å si at fagfornyelsen begynte allerede med utviklingen av overordnet del i 2015. Arbeidet med denne var en lang prosess som involverte skoler, skoleeiere, UH sektor, private og offentlige institusjoner og organisasjoner og flere. Skoleinteresserte spilte inn forslag og deltok aktivt i alle sider ved innholdet. Helt til endelig versjon forelå. Da overordnet del var fastsatt, var også sentrale føringer for utvikling av resten av læreplanverket lagt. Det fortsatte med to store prosesser, først med utvikling av kjerneelementer som skulle prioritere og definere det viktigste elevene skulle lære, og sist med utvikling av læreplaner for fagene. 

Alle er involvert  
Det nye med alle disse utviklingsprosessene var nettopp at de var åpne for alle. I stedet for å ha én stor høringsprosess, gjennomførte man innspillsrunder i flere omganger. Arbeidsgrupper la ut skisser og forslag offentlig. Alle som ville gav innspill underveis. Og det kom mange av dem. Arbeidsgruppene reviderte, fikk nye innspill og nye revideringer fulgte på. Endelig satte man punktum. Viktige nye begreper og fokusområder som nytt verdigrunnlag, kompetansebegrep, dybdelæring og tverrfaglige temaer har vært på alle skolefolks lepper i arbeidet med fagfornyelsen. Diskusjoner om definisjoner, forståelse og konkretiseringer har blitt en naturlig del av profesjonsfellesskapet på skolene. Skoler og skoleeiere har derfor allerede brukt mye tid på å selv være å prege, definere og bestemme hva som skal være fagfornyelsen og dens innhold over lang tid. 

Uansvarlig å utsette noe som allerede er startet  
Skoler og kommuner har over lengre tid jobbet med kompetansepakker, implementeringsstrategier og lokal forankring av fagfornyelsen. Nye fastsatte læreplaner analyseres og jobbes med på tvers av lærerkollegier. Å skulle stoppe denne prosessen nå er ikke bare uansvarlig, det kan også være kontraproduktivt for alle parter - ikke minst for elevene. Det er ikke slik at lærere har ventet med å jobbe med dybdelæring og nytt kompetansebegrep i klasserommet. Skolene venter ikke med å tenke problembasert, tverrfaglig organisering eller å jobbe med livsmestring til høsten. Endringsprosessene er allerede i gang. Til høsten gjelder de også formelt. 

Dette innebærer at fagfornyelsen allerede integreres i det daglige arbeidet på skolene. Og ikke minst - utfordringene vi nå står i, går som hånd i hanske på sentrale føringer fagfornyelsen ønsker å legge til rette for. Nemlig at elevene klarer å anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner (...) (udir). 

I krisetiden vi er inne kan vi i praksis la elever øve på fremtidens skole allerede i dag. Noe annet ville være uansvarlig. Det er dumt å se seg tilbake, når det vi ønsker ligger foran oss. Jeg mener derfor innspillet om å utsette fagfornyelsen ikke er et spørsmål om utsettelse, men et forsøk på å stoppe innføringen av fagfornyelsen. Vi er nemlig i gang for lengst med å innføre den. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bevisstløse lekser?

Øving og trening er viktig uansett hva vi driver med her i verden. Og det skal mye øving til for å bli god. Alle som trener eller spiller et instrument aksepterer dette premisset, og derfor samles barn og unge til treninger og øvinger flere ganger i uken. Ber du derimot barnet gå ut å øve alene er ikke entusiasmen like stor. Det gir motivasjon å gjøre noe vi liker sammen. Og det vi ikke liker å gjøre er i hvert fall bedre å gjøre sammen med noen. Konstruksjonen av pålagt arbeid man skal gjøre hjemme feiler kanskje på hoppkanten. Lekser mangler den sosiale profilen barn og unge er vant til læring har. I en sosial kontekst kan egen konsentrasjon og fordypning nemlig velges for kortere eller lengre tid før man kan oppsøke fellesskapet igjen. Hjemmelekser åpner ikke for dette – ikke for alle. Det er for de fleste en ensom øvelse som ofte ikke er tilpasset den enkelte, og hvor hjelp fra foreldre er særdeles ulikt fra hjem til hjem. Det er grunnen til at lekser bygger sosial skjevhet fremf...

Hurra - eksamen avlyst!

Hurrarop forbeholdes gjerne bursdager, sportsbegivenheter, og ikke minst 17. mai (som i år trolig "utgår" - selv om det er vanskelig å gå rett fra 16 til 18. mai i praksis...). Mitt hurra provoserer kanskje noen, men for de som har lest noen av mine tidligere blogginnlegg kommer det kanskje ikke som noen overraskelse: Jeg sier hurra for at eksamen er avlyst for i år. Faktisk håper jeg at eksamen i grunnopplæringen avlyses hvert år. I hvert fall alle (de fleste) eksamener som er helt unødvendige. Standardargumentene for eksamen er at elevene skal sikres en rettferdig vurdering gjennom en anonym sensur av fagpersoner som ikke kjenner elevene, at de skal få trene på eksamensordninger som de får i senere utdanning. Det siste først: å trene er en ting, men å bruke eksamen som kan få store konsekvenser for elevenes valg senere i livet som en måte å trene på er ikke til elevenes beste. Når det gjelder anonym vurdering har det noen steder vært prøvd ut også innenfor vanlige prø...

Er høyere utdanning en uforanderlig størrelse?

I VG mandag 28.02.2022 skriver Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik at eksamen er mer enn en kunnskapsprøve. De to, som underskriver som tidligere lektorer og tillitsvalgte, mener begrunnelsen for avlysning av årets eksamen er svak. Dessverre gir ikke forfatterne noen nærmere argumentasjon for gjennomføring av eksamen enn løse floskler om at eksamen er motiverende og at den er viktig som trening til høyere utdanning. Å argumentere for eksamen som trening er dårlig pedagogikk, men når de argumenterer for eksamen som motivasjonsfaktor blir det nærmest latterlig. Jeg tror de fleste som har tatt eksamen eller en fagprøve, og det gjelder de fleste av oss, gjerne finner motivasjon gjennom helt andre ting enn eksamen. Kanskje det meste annet enn eksamen … Kronikkens overskrift er egentlig misvisende med tanke på budskapet til forfatterne. En skulle tro at den handlet om hva eksamen er, og hvordan den er noe mer enn en kunnskapsprøve. I liten grad fremkommer dette. Egentlig skriver forfatter...