Den Ungarsk-Amerikanske psykologen Mihaly Csikzentmihaly har skrevet fantastisk om flere ting. En av disse tingene er kreativitet. Han sier at mennesker som jobber kreativt er gladere enn andre, at de opplever livet som mer meningsfullt og har følelsen av at de er en del av noe større.
"of all human activities, creativity comes closest to providing the fulfillment we all hope to get in our lives.”
Å være kreativ kan være å "se" nye ting. Enten å se noe nytt i noe allerede eksisterende eller å transformere noe eksisterende til noe helt nytt. Csikzentmihaly sier at kreative personer ser ut til å kunne kombinere to ting: Nysgjerrighet og driv – de evner å bli oppslukt i noe. De ser etter mønster der andre ser kaos, og prøver å skape orden og ikke minst koblinger mellom ulike kunnskapsområder. Dette er ikke bare en individuell ferdighet, snarere oftest en kollektiv. Kreative utvikling skjer ofte ved at mange tenker nye idéer sammen og inspireres av sine kolleger eller medelever.
Etter å ha intervjuet en rekke personer som er kjent for på ulike måter å være kreative, sier Csikzentmihaly at skolen ikke var stedet som la til rette for den kreative utforskningen. Sir Ken Robinson sier noe lignende når han antyder at skolen dreper kreativitet:
“I believe this passionately that we don’t grow into creativity; we grow out of it or rather we get educated out of it.”
Hvorfor kreativitet i skolen?
Selv mener jeg kreativitet er avgjørende for motivasjon og læring i skolen. Kreative lærere inspirerer elever til å uttrykke sin kreativitet. Skal vi tro Sir Ken Robinson er alle elever kreative, men de får i ulik grad mulighet til å uttrykke den på egne premisser. Det er likevel ingen tvil om at de praktiske og estetiske fagene i skolen er viktige områder hvor elever bør få uttrykke seg. I forrige bloggpost skrev jeg om viktigheten av musikk og hvordan det har påvirkningskraft for mange sider ved skolen, men at potensialet her sannsynligvis er uutnyttet.
Å gi rom for kreative inntrykk gjøres også gjennom eksterne uttrykk i skolen, som den kulturelle skolesekken. Den er viktig for å inspirere og trigge elevene til egen kreativitet. Det å få inntrykk er viktig for å skape uttrykk. Å utforske idéer, grunde på problemløsninger alene og sammen med andre, bygge, lytte, prøve og feile er sentrale sider ved kreativitet som er avgjørende i alle fag.
Å gi rom for kreative inntrykk gjøres også gjennom eksterne uttrykk i skolen, som den kulturelle skolesekken. Den er viktig for å inspirere og trigge elevene til egen kreativitet. Det å få inntrykk er viktig for å skape uttrykk. Å utforske idéer, grunde på problemløsninger alene og sammen med andre, bygge, lytte, prøve og feile er sentrale sider ved kreativitet som er avgjørende i alle fag.
“We are actually programmed to get satisfaction and pleasure from discovery and creativity,” sier Csikzentmihaly.
Kreativitet er avgjørende fordi nye idéer må til for å redde planeten. Intet mindre. Skolen må derfor legge til rette for utforskertrang, feire feilene som gjør at elevene kan forbedre seg og gi rom for dem til å føle at det de holder på med er viktig og en del av noe større. Kreativ utforskertrang er derfor vesentlig over alt der læring skjer.
Kommentarer
Legg inn en kommentar