Gå til hovedinnhold

Dreper skolen kreativiteten?

Den Ungarsk-Amerikanske psykologen Mihaly Csikzentmihaly har skrevet fantastisk om flere ting. En av disse tingene er kreativitet. Han sier at mennesker som jobber kreativt er gladere enn andre, at de opplever livet som mer meningsfullt og har følelsen av at de er en del av noe større.  
"of all human activities, creativity comes closest to providing the fulfillment we all hope to get in our lives.” 
Å være kreativ kan være å "se" nye ting. Enten å se noe nytt i noe allerede eksisterende eller å transformere noe eksisterende til noe helt nytt. Csikzentmihaly sier at kreative personer ser ut til å kunne kombinere to ting: Nysgjerrighet og driv – de evner å bli oppslukt i noe. De ser etter mønster der andre ser kaos, og prøver å skape orden og ikke minst koblinger mellom ulike kunnskapsområder. Dette er ikke bare en individuell ferdighet, snarere oftest en kollektiv. Kreative utvikling skjer ofte ved at mange tenker nye idéer sammen og inspireres av sine kolleger eller medelever. 
Etter å ha intervjuet en rekke personer som er kjent for på ulike måter å være kreative, sier Csikzentmihaly at skolen ikke var stedet som la til rette for den kreative utforskningen. Sir Ken Robinson sier noe lignende når han antyder at skolen dreper kreativitet:  
I believe this passionately that we don’t grow into creativity; we grow out of it or rather we get educated out of it.” 
Hvorfor kreativitet i skolen? 
Selv mener jeg kreativitet er avgjørende for motivasjon og læring i skolen. Kreative lærere inspirerer elever til å uttrykke sin kreativitet. Skal vi tro Sir Ken Robinson er alle elever kreative, men de får i ulik grad mulighet til å uttrykke den på egne premisser. Det er likevel ingen tvil om at de praktiske og estetiske fagene i skolen er viktige områder hvor elever bør få uttrykke seg. I forrige bloggpost skrev jeg om viktigheten av musikk og hvordan det har påvirkningskraft for mange sider ved skolen, men at potensialet her sannsynligvis er uutnyttet.

Å gi rom for kreative inntrykk gjøres også gjennom eksterne uttrykk i skolen, som den kulturelle skolesekken. Den er viktig for å inspirere og trigge elevene til egen kreativitet. Det å få inntrykk er viktig for å skape uttrykk. Å utforske idéer, grunde på problemløsninger alene og sammen med andre, bygge, lytte, prøve og feile er sentrale sider ved kreativitet som er avgjørende i alle fag.  
We are actually programmed to get satisfaction and pleasure from discovery and creativity,” sier Csikzentmihaly.  
Kreativitet er avgjørende fordi nye idéer må til for å redde planeten. Intet mindre. Skolen må derfor legge til rette for utforskertrang, feire feilene som gjør at elevene kan forbedre seg og gi rom for dem til å føle at det de holder på med er viktig og en del av noe større. Kreativ utforskertrang er derfor vesentlig over alt der læring skjer. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Avlyses eksamen, - det går nok greit!

Jeg har idag et tilsvar i VG på Sanna Sarromaas kronikk om eksamen (01.02.2021). Jo flere uker som går mot vår blir lærere og elever mer og mer utålmodige. Hva bestemmer kunnskapsminister Guri Mellby seg for: Blir det eksamen i år eller ikke? Mens Mellby er usikker og gruer seg for å ta en avgjørelse av frykt for å forskjellsbehandling av ulike elevkull, går debatten i ulike medier. Sist ute er Sanna Sarromaa i VG 1.2.20, med den fiffige undertittelen: Vil du bli en populær lærer? Din tid er nå. Som nordmann er det lett å bli provosert av Sarromaa, og det er nok mye av hensikten. Her levnes liten nåde. Snille lærere, unge lærere og late unger er fy. Eksamen er visstnok livsviktig for å sette disse på plass. Men hvor viktig er egentlig eksamen? I norsk skole er underveisvurdering og standpunktkarakterer den bærende vurderingsformen. Vurdering gjennom hele skoleløpet er viktig for at elevene skal lære. I revidert vurderingsforskrift skal faktisk «vurdering bidra til læringslyst». H

Er høyere utdanning en uforanderlig størrelse?

I VG mandag 28.02.2022 skriver Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik at eksamen er mer enn en kunnskapsprøve. De to, som underskriver som tidligere lektorer og tillitsvalgte, mener begrunnelsen for avlysning av årets eksamen er svak. Dessverre gir ikke forfatterne noen nærmere argumentasjon for gjennomføring av eksamen enn løse floskler om at eksamen er motiverende og at den er viktig som trening til høyere utdanning. Å argumentere for eksamen som trening er dårlig pedagogikk, men når de argumenterer for eksamen som motivasjonsfaktor blir det nærmest latterlig. Jeg tror de fleste som har tatt eksamen eller en fagprøve, og det gjelder de fleste av oss, gjerne finner motivasjon gjennom helt andre ting enn eksamen. Kanskje det meste annet enn eksamen … Kronikkens overskrift er egentlig misvisende med tanke på budskapet til forfatterne. En skulle tro at den handlet om hva eksamen er, og hvordan den er noe mer enn en kunnskapsprøve. I liten grad fremkommer dette. Egentlig skriver forfatter