Nylig avgått kunnskapsminister Trine Skeid Grande uttrykker i politisk kvarter 6. mars 2020 at:
"Det første du må lære deg som lærer når du kommer inn i et klasserom er at du aldri får 32 elever til å synes du er kul og like deg som person."
Og på et blunk avsløres et syn på den avgjørende elev-lærerrollen som jeg trodde vi hadde lagt bak oss. Grandes bastante utsagn vitner om en aksept for at vi ikke når inn til en rekke elever. Det er ikke en gang vits å prøve for slik er det.
"Det første du må lære deg som lærer når du kommer inn i et klasserom er at du aldri får 32 elever til å synes du er kul og like deg som person."
Og på et blunk avsløres et syn på den avgjørende elev-lærerrollen som jeg trodde vi hadde lagt bak oss. Grandes bastante utsagn vitner om en aksept for at vi ikke når inn til en rekke elever. Det er ikke en gang vits å prøve for slik er det.
Jeg synes det er trist at (daværende) kunnskapsminister uttrykker et slikt verdisyn. For det er et verdisyn hvordan vi oppfatter vår rolle i møte med elevene, og elevens rolle i møte med lærer. Gode elev-lærer relasjoner er ikke noe som bare er eller blir til av seg selv, men kanskje den vanskeligste og viktigste oppgaven læreren må så, spire og utvikle. Elevene uttrykker selv at manglende relasjoner er mye av årsaken til demotivasjon som for mange ender i frafall på videregående.
Elever er en sårbar gruppe. Det sliter ikke med de samme tingene. Å ikke nå inn til enkelte elever er ikke noe vi som lærere "bare må godta," men alltid vil streve for å unngå. Å gi opp er ikke et alternativ. Det er nettopp de elevene som ikke føler seg sett, akseptert og satt pris på som ofte får problemer med relasjoner til lærer og medelever. Da vet vi at veien til utenforskap er kort. Og vi vet hva vedvarende utenforskap fører til.
Det er egentlig ikke at de grunnleggende ferdigheter til elever blir svakere som er den store utfordringen i skolen. Det er snarere bakgrunnen til hvorfor de blir svakere vi bør utfordres på. Tanken på at faglig og sosial læring er ulike dimensjoner kan være en pekepinn her. Mer av det som ikke fungerer har sjelden vært god medisin, men fravær av det som er grunnleggende er katastrofalt. En god lærer tenker på elevenes beste og har som et hovedanliggende å skape gode relasjoner til alle. Uansett hvor mange ganger en mislykkes. Det er ikke elevenes ansvar å utvikle en god relasjon til lærer. Om elever liker en lærer eller ikke avhenger som oftest av det læringsmiljøet og relasjonelle klimaet læreren legger til rette for. Uten relasjoner - ingen læring.
Grandes utsagn er også spesielt siden vi vet at elever på de fleste trinn uttrykker at det er viktig for dem å like læreren sin, og ikke minst å bli likt av læreren. Forskning viser igjen og igjen at læreren er den enkeltfaktoren med betydning for elevenes læring, mestring trivsel vi kan gjøre noe med.
Grandes utsagn er også spesielt siden vi vet at elever på de fleste trinn uttrykker at det er viktig for dem å like læreren sin, og ikke minst å bli likt av læreren. Forskning viser igjen og igjen at læreren er den enkeltfaktoren med betydning for elevenes læring, mestring trivsel vi kan gjøre noe med.
Trine Skeid Grande burde ha lest verdigrunnlaget i overordnet del. Der står det blant annet:
"Når lærarar viser omsorg for elevane og ser den enkelte, blir menneskeverdet anerkjent som ein grunnleggjande verdi for skolen og samfunnet."
"I møte med elevane skal lærarane fremje kommunikasjon og samarbeid som gir elevane mot og tryggleik til å ytre eigne meiningar og til å seie ifrå på vegner av andre."
At Grande etter et minutt i klasserommet inntar en forutbestemt holdning mot å imøtekomme enkelte elever får stå for hennes regning. Men, det å like læreren og kjenne at de blir likt tilbake er avgjørende for læring og utvikling. Helt avgjørende faktisk!
Kommentarer
Legg inn en kommentar