Gå til hovedinnhold

Å like og bli likt

Nylig avgått kunnskapsminister Trine Skeid Grande uttrykker i politisk kvarter 6. mars 2020 at:

"Det første du må lære deg som lærer når du kommer inn i et klasserom er at du aldri får 32 elever til å synes du er kul og like deg som person."


Og på et blunk avsløres et syn på den avgjørende elev-lærerrollen som jeg trodde vi hadde lagt bak oss. Grandes bastante utsagn vitner om en aksept for at vi ikke når inn til en rekke elever. Det er ikke en gang vits å prøve for slik er det.  

Jeg synes det er trist at (daværende) kunnskapsminister uttrykker et slikt verdisyn. For det er et verdisyn hvordan vi oppfatter vår rolle i møte med elevene, og elevens rolle i møte med lærer. Gode elev-lærer relasjoner er ikke noe som bare er eller blir til av seg selv, men kanskje den vanskeligste og viktigste oppgaven læreren må så, spire og utvikle. Elevene uttrykker selv at manglende relasjoner er mye av årsaken til demotivasjon som for mange ender i frafall på videregående.  

Elever er en sårbar gruppe. Det sliter ikke med de samme tingene. Å ikke nå inn til enkelte elever er ikke noe vi som lærere "bare må godta," men alltid vil streve for å unngå. Å gi opp er ikke et alternativ. Det er nettopp de elevene som ikke føler seg sett, akseptert og satt pris på som ofte får problemer med relasjoner til lærer og medelever. Da vet vi at veien til utenforskap er kort. Og vi vet hva vedvarende utenforskap fører til. 

Det er egentlig ikke at de grunnleggende ferdigheter til elever blir svakere som er den store utfordringen i skolen. Det er snarere bakgrunnen til hvorfor de blir svakere vi bør utfordres på. Tanken på at faglig og sosial læring er ulike dimensjoner kan være en pekepinn her. Mer av det som ikke fungerer har sjelden vært god medisin, men fravær av det som er grunnleggende er katastrofalt. En god lærer tenker på elevenes beste og har som et hovedanliggende å skape gode relasjoner til alle. Uansett hvor mange ganger en mislykkes. Det er ikke elevenes ansvar å utvikle en god relasjon til lærer. Om elever liker en lærer eller ikke avhenger som oftest av det læringsmiljøet og relasjonelle klimaet læreren legger til rette for. Uten relasjoner - ingen læring. 

Grandes utsagn er også spesielt siden vi vet at elever på de fleste trinn uttrykker at det er viktig for dem å like læreren sin, og ikke minst å bli likt av læreren. Forskning viser igjen og igjen at læreren er den enkeltfaktoren med betydning for elevenes læring, mestring trivsel vi kan gjøre noe med.    


Trine Skeid Grande burde ha lest verdigrunnlaget i overordnet del. Der står det blant annet:

"Når lærarar viser omsorg for elevane og ser den enkelte, blir menneskeverdet anerkjent som ein grunnleggjande verdi for skolen og samfunnet."

"I møte med elevane skal lærarane fremje kommunikasjon og samarbeid som gir elevane mot og tryggleik til å ytre eigne meiningar og til å seie ifrå på vegner av andre."

At Grande etter et minutt i klasserommet inntar en forutbestemt holdning mot å imøtekomme enkelte elever får stå for hennes regning. Men, det å like læreren og kjenne at de blir likt tilbake er avgjørende for læring og utvikling. Helt avgjørende faktisk!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bevisstløse lekser?

Øving og trening er viktig uansett hva vi driver med her i verden. Og det skal mye øving til for å bli god. Alle som trener eller spiller et instrument aksepterer dette premisset, og derfor samles barn og unge til treninger og øvinger flere ganger i uken. Ber du derimot barnet gå ut å øve alene er ikke entusiasmen like stor. Det gir motivasjon å gjøre noe vi liker sammen. Og det vi ikke liker å gjøre er i hvert fall bedre å gjøre sammen med noen. Konstruksjonen av pålagt arbeid man skal gjøre hjemme feiler kanskje på hoppkanten. Lekser mangler den sosiale profilen barn og unge er vant til læring har. I en sosial kontekst kan egen konsentrasjon og fordypning nemlig velges for kortere eller lengre tid før man kan oppsøke fellesskapet igjen. Hjemmelekser åpner ikke for dette – ikke for alle. Det er for de fleste en ensom øvelse som ofte ikke er tilpasset den enkelte, og hvor hjelp fra foreldre er særdeles ulikt fra hjem til hjem. Det er grunnen til at lekser bygger sosial skjevhet fremf...

Hurra - eksamen avlyst!

Hurrarop forbeholdes gjerne bursdager, sportsbegivenheter, og ikke minst 17. mai (som i år trolig "utgår" - selv om det er vanskelig å gå rett fra 16 til 18. mai i praksis...). Mitt hurra provoserer kanskje noen, men for de som har lest noen av mine tidligere blogginnlegg kommer det kanskje ikke som noen overraskelse: Jeg sier hurra for at eksamen er avlyst for i år. Faktisk håper jeg at eksamen i grunnopplæringen avlyses hvert år. I hvert fall alle (de fleste) eksamener som er helt unødvendige. Standardargumentene for eksamen er at elevene skal sikres en rettferdig vurdering gjennom en anonym sensur av fagpersoner som ikke kjenner elevene, at de skal få trene på eksamensordninger som de får i senere utdanning. Det siste først: å trene er en ting, men å bruke eksamen som kan få store konsekvenser for elevenes valg senere i livet som en måte å trene på er ikke til elevenes beste. Når det gjelder anonym vurdering har det noen steder vært prøvd ut også innenfor vanlige prø...

Er høyere utdanning en uforanderlig størrelse?

I VG mandag 28.02.2022 skriver Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik at eksamen er mer enn en kunnskapsprøve. De to, som underskriver som tidligere lektorer og tillitsvalgte, mener begrunnelsen for avlysning av årets eksamen er svak. Dessverre gir ikke forfatterne noen nærmere argumentasjon for gjennomføring av eksamen enn løse floskler om at eksamen er motiverende og at den er viktig som trening til høyere utdanning. Å argumentere for eksamen som trening er dårlig pedagogikk, men når de argumenterer for eksamen som motivasjonsfaktor blir det nærmest latterlig. Jeg tror de fleste som har tatt eksamen eller en fagprøve, og det gjelder de fleste av oss, gjerne finner motivasjon gjennom helt andre ting enn eksamen. Kanskje det meste annet enn eksamen … Kronikkens overskrift er egentlig misvisende med tanke på budskapet til forfatterne. En skulle tro at den handlet om hva eksamen er, og hvordan den er noe mer enn en kunnskapsprøve. I liten grad fremkommer dette. Egentlig skriver forfatter...