Gå til hovedinnhold

Digital pandemi

«Nød lærer naken kvinne å spinne sies det». Det gamle visdomsordet er i disse dager ganske treffende. Krise gjør en kreativ!

For kort tid siden skrev jeg et blogginnlegg om viktigheten av kreativitet. Professor Michael Fullan, en av opphavsmennene bak forståelsen av begrepet dybdelæring i skolen, fremhever kreativitet som en sentral del av innholdet i dybdelæringsbegrepet. Dybdelæring er som mange vet et nøkkelord i forbindelse med innføring av nye læreplaner. Utdanningsdirektoratet definerer at dybdelæring innebærer at vi reflekterer over egen læring og bruker det vi har lært på ulike måter i kjente og ukjente situasjoner, alene eller sammen med andre.

Og plutselig er en slik ukjent situasjon over oss. Over natten blir hele samfunnet omtrent stengt ned. Krisetiden vi er inne i blir et surrealistisk prosjekt midt i vår virkelighet, med en åpenbar problemstilling som må løses. Måten vi skal løse den på er å jobbe både alene og sammen med andre, tenke både i og utenfor boksen, prøve og justere underveis.

Husker dere for en tid tilbake det thailandske fotballaget som var isolert i en grotte, og det stod om tid før grotten var tom for oksygen og ville oversvømmes av vann? Eller historien om gruvearbeiderne i Chile som satt fast under jorden ikke kom seg opp av bakken? I begge tilfeller kunne vi overvære hvordan storsamfunnet kom sammen for å finne løsninger på krisene. Det trengtes ulike kompetanser for å finne løsninger. Det var ikke én type kunnskap som skulle til, men en rekke ulike kompetanser. Mye kreativ tenkning på kort tid skulle finne de beste løsningene. Til og med Elon Musk og selskapet hans klarte på rekordtid å konstruere en miniubåt som skulle kunne frakte de innestengte guttene i sikkerhet. Nå ble det ikke behov for miniubåten, men det sier litt om hvilken kapasitet vi har til å mestre ukjente problemer når vi står midt oppe i dem. Begge historiene endte godt, takket være ulike kompetanser, kreativ tenkning, refleksjon og samarbeid.

I disse dager da de vanlige relasjonelle møtepunkter i hverdagen er satt på vent, ser vi umiddelbart tendensene som vi ellers ser i krisesituasjoner. Folk blir kreative, oppfinnsomme og strekker seg langt fordi de må. Det er veldig flott å se skoler og lærere fremstå som ledestjerner i en digital dugnad. Flere forlag og firmaer tilbyr også gratis læremidler og pedagogiske verktøy. Allerede samme dag elevene ble sendt hjem fra skolen var de første Facebookgruppene for deling av digitale ressurser oppe og gikk. Og senere har det flommet inn med ulike idéer. Vi vet at det å dele egne undervisningsopplegg av og til sitter langt inne, kanskje fordi man kvier seg for at det man deler ikke holder mål. Men, når krisen er et faktum og skolene blir tvunget til å tenke alternativt så skjer det noe. Hadde det skjedd uten en krise? Neppe. I normaltid har vi god tid, er skeptiske og kritiske. Når vi må, så bruker vi det vi har.

Jeg jobber hjemmefra med familien som så mange andre. En kollega sa til meg, noe jeg var helt enig i, "det er jo veldig effektivt da  -  å gå rett fra senga i pysjen, slå på pc å være i gang med arbeidet." Barna har innfunnet seg med situasjonen og går også rett til de digitale undervisningsoppleggene, med oppfølging av lærer underveis i skoledagen på nettbrett. Jeg vil hevde i vårt tilfelle, foreløpig, at læringen har vært vel så stor, konsentrert og kvalitativ som om de var på skolen. Jeg tror det også har å gjøre med at det er svært mange ting ved situasjonen som ikke er forstyrrende. Slik som ulike timer, mingling, konflikthåndtering, bevege seg fra sted til sted osv.

En pandemi er et begrep om noe som er omfattende, angår svært mange mennesker over store geografiske områder. Kanskje vi nå blir vitne til en digital pandemi i skolen? Vi ser at vi er avhengig av å rigge oss digitalt for å nå ut til alle når det angår alle. Digitale verktøy til læring vil gjøre oss mindre sårbare, men også mer mobile når vi trenger dem. I tiden vi er inne i er vi tvunget til å tenke nytt om hva skole er, og hvordan vi kan utvikle læring for alle uansett hvor vi er i verden.

Når historien om koronaepidemien skal skrives tror jeg deler av skolens praksis ser annerledes ut enn den gjorde for én uke siden. Vi kommer til å lære mye på kort tid om mulighetene i en digital skolehverdag som det normalt ville tatt mange år å finne ut. Kanskje vi innser at klasserommets fire vegger ikke trenger å være der læring skjer. Læring i en moderne skole skjer overalt, kanskje mest utenfor skolens fysiske bygning. Vi vil se en skole som for alvor kaster seg ut i den digitale verden, tilpasset den enkelte elev, men hvor fellesskapet fremdeles er viktig. Det blir én av flere måter å tenke reell tilpasset opplæring og inkluderende undervisning på. Relasjoner er selvsagt fortsatt avgjørende, men vi ser at digitale relasjoner med lærer og medelever i den krisetiden vi er inne i kan være både varm og god. Men, vi kommer heldigvis til å erfare at den trygge, varme og relasjonelle lærer uansett er viktigst for læring. Både i normaltid og i krisetid.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Avlyses eksamen, - det går nok greit!

Jeg har idag et tilsvar i VG på Sanna Sarromaas kronikk om eksamen (01.02.2021). Jo flere uker som går mot vår blir lærere og elever mer og mer utålmodige. Hva bestemmer kunnskapsminister Guri Mellby seg for: Blir det eksamen i år eller ikke? Mens Mellby er usikker og gruer seg for å ta en avgjørelse av frykt for å forskjellsbehandling av ulike elevkull, går debatten i ulike medier. Sist ute er Sanna Sarromaa i VG 1.2.20, med den fiffige undertittelen: Vil du bli en populær lærer? Din tid er nå. Som nordmann er det lett å bli provosert av Sarromaa, og det er nok mye av hensikten. Her levnes liten nåde. Snille lærere, unge lærere og late unger er fy. Eksamen er visstnok livsviktig for å sette disse på plass. Men hvor viktig er egentlig eksamen? I norsk skole er underveisvurdering og standpunktkarakterer den bærende vurderingsformen. Vurdering gjennom hele skoleløpet er viktig for at elevene skal lære. I revidert vurderingsforskrift skal faktisk «vurdering bidra til læringslyst». H...

Dreper skolen kreativiteten?

Den Ungarsk-Amerikanske psykologen Mihaly Csikzentmihaly har skrevet fantastisk om flere ting. En av disse tingene er kreativitet. Han sier at mennesker som jobber kreativt er gladere enn andre, at de opplever livet som mer meningsfullt og har følelsen av at de er en del av noe større.    " of all human activities , creativity comes closest to providing the fulfillment we all hope to get in our lives.”   Å være kreativ kan være å "se" nye ting. Enten å se noe nytt i noe allerede eksisterende eller å transformere noe eksisterende til noe helt nytt. Csikzentmihaly sier at kreative personer ser ut til å kunne kombinere to ting: Nysgjerrighet og driv – de evner å bli oppslukt i noe. De ser etter mønster der andre ser kaos, og prøver å skape orden og ikke minst koblinger mellom ulike kunnskapsområder. Dette er ikke bare en individuell ferdighet, snarere oftest en kollektiv. Kreative utvikling skjer ofte ved at mange tenker nye idée...

Er høyere utdanning en uforanderlig størrelse?

I VG mandag 28.02.2022 skriver Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik at eksamen er mer enn en kunnskapsprøve. De to, som underskriver som tidligere lektorer og tillitsvalgte, mener begrunnelsen for avlysning av årets eksamen er svak. Dessverre gir ikke forfatterne noen nærmere argumentasjon for gjennomføring av eksamen enn løse floskler om at eksamen er motiverende og at den er viktig som trening til høyere utdanning. Å argumentere for eksamen som trening er dårlig pedagogikk, men når de argumenterer for eksamen som motivasjonsfaktor blir det nærmest latterlig. Jeg tror de fleste som har tatt eksamen eller en fagprøve, og det gjelder de fleste av oss, gjerne finner motivasjon gjennom helt andre ting enn eksamen. Kanskje det meste annet enn eksamen … Kronikkens overskrift er egentlig misvisende med tanke på budskapet til forfatterne. En skulle tro at den handlet om hva eksamen er, og hvordan den er noe mer enn en kunnskapsprøve. I liten grad fremkommer dette. Egentlig skriver forfatter...