Gå til hovedinnhold

Et tverrfaglig paradoks

I overordnet del og nye læreplaner for fag gir skolene føringer om tre tverrfaglige temaer som elevene skal lære på tvers av fag. Mange skoler jobber i disse dager med disse temaene i skolen, eller planlegger for dette til høsten. Det er høstet mange lovord for grepet som er gjort med å løfte tre store samfunnsutfordringer som disse tre temaene representerer frem i læreplanverket. Demokratisk medborgerskap, bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring er temaer som vi mener er sentrale både i dag og i fremtiden. 
 
Da Kunnskapsdepartementet fikk utkast til nye læreplaner for fag hadde de fleste læreplangruppene skrevet seg inn i de tverrfaglige temaene. Kanskje fordi det den enkelte faggruppe ikke ønsket å stå utenfor temaene i faglig relevans - i en bevisst/ubevisst frykt for å få minske statusen til faget. Da departementet fikk utkastene fra læreplangruppene gjorde de endringer på dette. Tilbakemeldingen fra KD var at det ikke var meningen at temaene skulle inn i “alle” fag. Dette førte til protester fra fagpersoner og læreplangrupper, og det ble blant annet laget et opprop på sosiale medier for å få departementet til endre standpunkt. Med fare for å provosere så vil jeg likevel si at jeg var helt enig i grepet departementet gjorde!  
 
Hvorfor?  
 
For det første så var det aldri meningen at de tre tverrfaglige temaene skulle inn i alle fag. Snarere tvert imot står det i Meld. St. 28 at: Temaene skal omtales i generell del og være en del av læreplanene for fag der det er relevant. 
 
Relevans er et viktig stikkord her. Faktisk så viktig at vi bør fokusere sterkere på det. En del av hensikten med å tverrfaglig arbeid er at elevene skal jobbe med Real World Problems. Altså problemstillinger som elevene kan relatere til sin hverdag og som de ser relevansen av.  
 
For det andre, og kanskje det viktigste, så kan fokuset på det tre bestemte tverrfaglige temaene føre til at skolene ikke jobber tverrfaglig utenom arbeidet med disse temaene. Hvis det blir resultatet så realiserer vi ikke målet om dybdelæring, siden en tverrfaglig tilnærming til læring er en forutsetning for dybdelæring.  
Et mulig paradoks er at de tre definerte temaene fører til mindre tverrfaglig opplæring ved at det reduseres til arbeidet med de tre bestemte temaene.

Målet må være at tverrfaglig tilnærming blir et bærende prinsipp for læring generelt. Å jobbe tverrfaglig kan ikke bare ha en hensikt på tre temaområder, men som en måte å tenke, forstå og jobbe på. Både for elever og lærere. Det står videre i Meld. St. 28 at: Nøkkelen til å utvikle kvaliteten på opplæringen er det profesjonelle lagarbeidet på skolene. Det vil blant annet si samarbeid på tvers av fag om grunnleggende ferdigheter, tverrfaglige temaer, læringsstrategier og sosial kompetanse. 
 
Her mener jeg nye utfordringer for lærerrollen ligger – nettopp å tenke tverrfaglighet som et prinsipp for all læring. Det krever læreplananalyse og tid til å se relevansen i alt vi kobler sammen på tvers av fag. Hvis ikke lærerteamet gjør det gjennomgående er det vanskelig å se for seg at elevene skal se nytten av tverrfaglig arbeid og relevansen i alt de jobber med i skolen.  

 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bevisstløse lekser?

Øving og trening er viktig uansett hva vi driver med her i verden. Og det skal mye øving til for å bli god. Alle som trener eller spiller et instrument aksepterer dette premisset, og derfor samles barn og unge til treninger og øvinger flere ganger i uken. Ber du derimot barnet gå ut å øve alene er ikke entusiasmen like stor. Det gir motivasjon å gjøre noe vi liker sammen. Og det vi ikke liker å gjøre er i hvert fall bedre å gjøre sammen med noen. Konstruksjonen av pålagt arbeid man skal gjøre hjemme feiler kanskje på hoppkanten. Lekser mangler den sosiale profilen barn og unge er vant til læring har. I en sosial kontekst kan egen konsentrasjon og fordypning nemlig velges for kortere eller lengre tid før man kan oppsøke fellesskapet igjen. Hjemmelekser åpner ikke for dette – ikke for alle. Det er for de fleste en ensom øvelse som ofte ikke er tilpasset den enkelte, og hvor hjelp fra foreldre er særdeles ulikt fra hjem til hjem. Det er grunnen til at lekser bygger sosial skjevhet fremf...

Hurra - eksamen avlyst!

Hurrarop forbeholdes gjerne bursdager, sportsbegivenheter, og ikke minst 17. mai (som i år trolig "utgår" - selv om det er vanskelig å gå rett fra 16 til 18. mai i praksis...). Mitt hurra provoserer kanskje noen, men for de som har lest noen av mine tidligere blogginnlegg kommer det kanskje ikke som noen overraskelse: Jeg sier hurra for at eksamen er avlyst for i år. Faktisk håper jeg at eksamen i grunnopplæringen avlyses hvert år. I hvert fall alle (de fleste) eksamener som er helt unødvendige. Standardargumentene for eksamen er at elevene skal sikres en rettferdig vurdering gjennom en anonym sensur av fagpersoner som ikke kjenner elevene, at de skal få trene på eksamensordninger som de får i senere utdanning. Det siste først: å trene er en ting, men å bruke eksamen som kan få store konsekvenser for elevenes valg senere i livet som en måte å trene på er ikke til elevenes beste. Når det gjelder anonym vurdering har det noen steder vært prøvd ut også innenfor vanlige prø...

Er høyere utdanning en uforanderlig størrelse?

I VG mandag 28.02.2022 skriver Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik at eksamen er mer enn en kunnskapsprøve. De to, som underskriver som tidligere lektorer og tillitsvalgte, mener begrunnelsen for avlysning av årets eksamen er svak. Dessverre gir ikke forfatterne noen nærmere argumentasjon for gjennomføring av eksamen enn løse floskler om at eksamen er motiverende og at den er viktig som trening til høyere utdanning. Å argumentere for eksamen som trening er dårlig pedagogikk, men når de argumenterer for eksamen som motivasjonsfaktor blir det nærmest latterlig. Jeg tror de fleste som har tatt eksamen eller en fagprøve, og det gjelder de fleste av oss, gjerne finner motivasjon gjennom helt andre ting enn eksamen. Kanskje det meste annet enn eksamen … Kronikkens overskrift er egentlig misvisende med tanke på budskapet til forfatterne. En skulle tro at den handlet om hva eksamen er, og hvordan den er noe mer enn en kunnskapsprøve. I liten grad fremkommer dette. Egentlig skriver forfatter...