Gå til hovedinnhold

Et tverrfaglig paradoks

I overordnet del og nye læreplaner for fag gir skolene føringer om tre tverrfaglige temaer som elevene skal lære på tvers av fag. Mange skoler jobber i disse dager med disse temaene i skolen, eller planlegger for dette til høsten. Det er høstet mange lovord for grepet som er gjort med å løfte tre store samfunnsutfordringer som disse tre temaene representerer frem i læreplanverket. Demokratisk medborgerskap, bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring er temaer som vi mener er sentrale både i dag og i fremtiden. 
 
Da Kunnskapsdepartementet fikk utkast til nye læreplaner for fag hadde de fleste læreplangruppene skrevet seg inn i de tverrfaglige temaene. Kanskje fordi det den enkelte faggruppe ikke ønsket å stå utenfor temaene i faglig relevans - i en bevisst/ubevisst frykt for å få minske statusen til faget. Da departementet fikk utkastene fra læreplangruppene gjorde de endringer på dette. Tilbakemeldingen fra KD var at det ikke var meningen at temaene skulle inn i “alle” fag. Dette førte til protester fra fagpersoner og læreplangrupper, og det ble blant annet laget et opprop på sosiale medier for å få departementet til endre standpunkt. Med fare for å provosere så vil jeg likevel si at jeg var helt enig i grepet departementet gjorde!  
 
Hvorfor?  
 
For det første så var det aldri meningen at de tre tverrfaglige temaene skulle inn i alle fag. Snarere tvert imot står det i Meld. St. 28 at: Temaene skal omtales i generell del og være en del av læreplanene for fag der det er relevant. 
 
Relevans er et viktig stikkord her. Faktisk så viktig at vi bør fokusere sterkere på det. En del av hensikten med å tverrfaglig arbeid er at elevene skal jobbe med Real World Problems. Altså problemstillinger som elevene kan relatere til sin hverdag og som de ser relevansen av.  
 
For det andre, og kanskje det viktigste, så kan fokuset på det tre bestemte tverrfaglige temaene føre til at skolene ikke jobber tverrfaglig utenom arbeidet med disse temaene. Hvis det blir resultatet så realiserer vi ikke målet om dybdelæring, siden en tverrfaglig tilnærming til læring er en forutsetning for dybdelæring.  
Et mulig paradoks er at de tre definerte temaene fører til mindre tverrfaglig opplæring ved at det reduseres til arbeidet med de tre bestemte temaene.

Målet må være at tverrfaglig tilnærming blir et bærende prinsipp for læring generelt. Å jobbe tverrfaglig kan ikke bare ha en hensikt på tre temaområder, men som en måte å tenke, forstå og jobbe på. Både for elever og lærere. Det står videre i Meld. St. 28 at: Nøkkelen til å utvikle kvaliteten på opplæringen er det profesjonelle lagarbeidet på skolene. Det vil blant annet si samarbeid på tvers av fag om grunnleggende ferdigheter, tverrfaglige temaer, læringsstrategier og sosial kompetanse. 
 
Her mener jeg nye utfordringer for lærerrollen ligger – nettopp å tenke tverrfaglighet som et prinsipp for all læring. Det krever læreplananalyse og tid til å se relevansen i alt vi kobler sammen på tvers av fag. Hvis ikke lærerteamet gjør det gjennomgående er det vanskelig å se for seg at elevene skal se nytten av tverrfaglig arbeid og relevansen i alt de jobber med i skolen.  

 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Avlyses eksamen, - det går nok greit!

Jeg har idag et tilsvar i VG på Sanna Sarromaas kronikk om eksamen (01.02.2021). Jo flere uker som går mot vår blir lærere og elever mer og mer utålmodige. Hva bestemmer kunnskapsminister Guri Mellby seg for: Blir det eksamen i år eller ikke? Mens Mellby er usikker og gruer seg for å ta en avgjørelse av frykt for å forskjellsbehandling av ulike elevkull, går debatten i ulike medier. Sist ute er Sanna Sarromaa i VG 1.2.20, med den fiffige undertittelen: Vil du bli en populær lærer? Din tid er nå. Som nordmann er det lett å bli provosert av Sarromaa, og det er nok mye av hensikten. Her levnes liten nåde. Snille lærere, unge lærere og late unger er fy. Eksamen er visstnok livsviktig for å sette disse på plass. Men hvor viktig er egentlig eksamen? I norsk skole er underveisvurdering og standpunktkarakterer den bærende vurderingsformen. Vurdering gjennom hele skoleløpet er viktig for at elevene skal lære. I revidert vurderingsforskrift skal faktisk «vurdering bidra til læringslyst». H

Er høyere utdanning en uforanderlig størrelse?

I VG mandag 28.02.2022 skriver Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik at eksamen er mer enn en kunnskapsprøve. De to, som underskriver som tidligere lektorer og tillitsvalgte, mener begrunnelsen for avlysning av årets eksamen er svak. Dessverre gir ikke forfatterne noen nærmere argumentasjon for gjennomføring av eksamen enn løse floskler om at eksamen er motiverende og at den er viktig som trening til høyere utdanning. Å argumentere for eksamen som trening er dårlig pedagogikk, men når de argumenterer for eksamen som motivasjonsfaktor blir det nærmest latterlig. Jeg tror de fleste som har tatt eksamen eller en fagprøve, og det gjelder de fleste av oss, gjerne finner motivasjon gjennom helt andre ting enn eksamen. Kanskje det meste annet enn eksamen … Kronikkens overskrift er egentlig misvisende med tanke på budskapet til forfatterne. En skulle tro at den handlet om hva eksamen er, og hvordan den er noe mer enn en kunnskapsprøve. I liten grad fremkommer dette. Egentlig skriver forfatter

Ja til læringsrom

Begrepet læringstrykk hentes fortsatt frem når noen skal fronte at de satser på læring, en pedagogisk praksis, et satsingsområde eller noe som «virker». Jeg tviler ikke på at hensikten er god når man hevder at man «satser» på læringstrykk, men jeg stusser fortsatt over hva det egentlig skal bety.         Are Turmo ved ILS (2011) kaller læringstrykk «ytre krav og forventninger som kommer fra læreren». Men, i denne forståelsen kan det ligge mange tvetydige meninger. Er disse ytre forventningene av det gode for den enkeltes utvikling, eller ligger det her en annen agenda på lur. For skoler å måtte si at de satser på læring burde være unødvendig. Faktisk er det litt bekymringsfullt hvis rektorer må uttrykke at læring er et satsingsområde på deres skole. Å trykke, presse på eller pushe noe er ikke i utgangspunktet så positivt når det kommer til barns læring. For et års tid siden skrev en lærer i VG om hennes forståelse av læringstrykk som et uhyre som var avfødt av mål og testsystemet som k