Gå til hovedinnhold

Et tverrfaglig paradoks

I overordnet del og nye læreplaner for fag gir skolene føringer om tre tverrfaglige temaer som elevene skal lære på tvers av fag. Mange skoler jobber i disse dager med disse temaene i skolen, eller planlegger for dette til høsten. Det er høstet mange lovord for grepet som er gjort med å løfte tre store samfunnsutfordringer som disse tre temaene representerer frem i læreplanverket. Demokratisk medborgerskap, bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring er temaer som vi mener er sentrale både i dag og i fremtiden. 
 
Da Kunnskapsdepartementet fikk utkast til nye læreplaner for fag hadde de fleste læreplangruppene skrevet seg inn i de tverrfaglige temaene. Kanskje fordi det den enkelte faggruppe ikke ønsket å stå utenfor temaene i faglig relevans - i en bevisst/ubevisst frykt for å få minske statusen til faget. Da departementet fikk utkastene fra læreplangruppene gjorde de endringer på dette. Tilbakemeldingen fra KD var at det ikke var meningen at temaene skulle inn i “alle” fag. Dette førte til protester fra fagpersoner og læreplangrupper, og det ble blant annet laget et opprop på sosiale medier for å få departementet til endre standpunkt. Med fare for å provosere så vil jeg likevel si at jeg var helt enig i grepet departementet gjorde!  
 
Hvorfor?  
 
For det første så var det aldri meningen at de tre tverrfaglige temaene skulle inn i alle fag. Snarere tvert imot står det i Meld. St. 28 at: Temaene skal omtales i generell del og være en del av læreplanene for fag der det er relevant. 
 
Relevans er et viktig stikkord her. Faktisk så viktig at vi bør fokusere sterkere på det. En del av hensikten med å tverrfaglig arbeid er at elevene skal jobbe med Real World Problems. Altså problemstillinger som elevene kan relatere til sin hverdag og som de ser relevansen av.  
 
For det andre, og kanskje det viktigste, så kan fokuset på det tre bestemte tverrfaglige temaene føre til at skolene ikke jobber tverrfaglig utenom arbeidet med disse temaene. Hvis det blir resultatet så realiserer vi ikke målet om dybdelæring, siden en tverrfaglig tilnærming til læring er en forutsetning for dybdelæring.  
Et mulig paradoks er at de tre definerte temaene fører til mindre tverrfaglig opplæring ved at det reduseres til arbeidet med de tre bestemte temaene.

Målet må være at tverrfaglig tilnærming blir et bærende prinsipp for læring generelt. Å jobbe tverrfaglig kan ikke bare ha en hensikt på tre temaområder, men som en måte å tenke, forstå og jobbe på. Både for elever og lærere. Det står videre i Meld. St. 28 at: Nøkkelen til å utvikle kvaliteten på opplæringen er det profesjonelle lagarbeidet på skolene. Det vil blant annet si samarbeid på tvers av fag om grunnleggende ferdigheter, tverrfaglige temaer, læringsstrategier og sosial kompetanse. 
 
Her mener jeg nye utfordringer for lærerrollen ligger – nettopp å tenke tverrfaglighet som et prinsipp for all læring. Det krever læreplananalyse og tid til å se relevansen i alt vi kobler sammen på tvers av fag. Hvis ikke lærerteamet gjør det gjennomgående er det vanskelig å se for seg at elevene skal se nytten av tverrfaglig arbeid og relevansen i alt de jobber med i skolen.  

 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Avlyses eksamen, - det går nok greit!

Jeg har idag et tilsvar i VG på Sanna Sarromaas kronikk om eksamen (01.02.2021). Jo flere uker som går mot vår blir lærere og elever mer og mer utålmodige. Hva bestemmer kunnskapsminister Guri Mellby seg for: Blir det eksamen i år eller ikke? Mens Mellby er usikker og gruer seg for å ta en avgjørelse av frykt for å forskjellsbehandling av ulike elevkull, går debatten i ulike medier. Sist ute er Sanna Sarromaa i VG 1.2.20, med den fiffige undertittelen: Vil du bli en populær lærer? Din tid er nå. Som nordmann er det lett å bli provosert av Sarromaa, og det er nok mye av hensikten. Her levnes liten nåde. Snille lærere, unge lærere og late unger er fy. Eksamen er visstnok livsviktig for å sette disse på plass. Men hvor viktig er egentlig eksamen? I norsk skole er underveisvurdering og standpunktkarakterer den bærende vurderingsformen. Vurdering gjennom hele skoleløpet er viktig for at elevene skal lære. I revidert vurderingsforskrift skal faktisk «vurdering bidra til læringslyst». H...

Dreper skolen kreativiteten?

Den Ungarsk-Amerikanske psykologen Mihaly Csikzentmihaly har skrevet fantastisk om flere ting. En av disse tingene er kreativitet. Han sier at mennesker som jobber kreativt er gladere enn andre, at de opplever livet som mer meningsfullt og har følelsen av at de er en del av noe større.    " of all human activities , creativity comes closest to providing the fulfillment we all hope to get in our lives.”   Å være kreativ kan være å "se" nye ting. Enten å se noe nytt i noe allerede eksisterende eller å transformere noe eksisterende til noe helt nytt. Csikzentmihaly sier at kreative personer ser ut til å kunne kombinere to ting: Nysgjerrighet og driv – de evner å bli oppslukt i noe. De ser etter mønster der andre ser kaos, og prøver å skape orden og ikke minst koblinger mellom ulike kunnskapsområder. Dette er ikke bare en individuell ferdighet, snarere oftest en kollektiv. Kreative utvikling skjer ofte ved at mange tenker nye idée...

Er høyere utdanning en uforanderlig størrelse?

I VG mandag 28.02.2022 skriver Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik at eksamen er mer enn en kunnskapsprøve. De to, som underskriver som tidligere lektorer og tillitsvalgte, mener begrunnelsen for avlysning av årets eksamen er svak. Dessverre gir ikke forfatterne noen nærmere argumentasjon for gjennomføring av eksamen enn løse floskler om at eksamen er motiverende og at den er viktig som trening til høyere utdanning. Å argumentere for eksamen som trening er dårlig pedagogikk, men når de argumenterer for eksamen som motivasjonsfaktor blir det nærmest latterlig. Jeg tror de fleste som har tatt eksamen eller en fagprøve, og det gjelder de fleste av oss, gjerne finner motivasjon gjennom helt andre ting enn eksamen. Kanskje det meste annet enn eksamen … Kronikkens overskrift er egentlig misvisende med tanke på budskapet til forfatterne. En skulle tro at den handlet om hva eksamen er, og hvordan den er noe mer enn en kunnskapsprøve. I liten grad fremkommer dette. Egentlig skriver forfatter...