Gå til hovedinnhold

Dybdelæring er ikke svaret, men spørsmålet?

Det er kanskje overmodig å stille spørsmål ved dybdelæring, som er en dreining av måten å lære på, og som er svært etterlengtet. Dybdelæring slik vi definerte det i arbeidet med fagfornyelsen er: «å gradvis utvikle kunnskap og varig forståelse av begreper, metoder og sammenhenger i fag og mellom fagområder. Det innebærer at vi reflekterer over egen læring og bruker det vi har lært på ulike måter i kjente og ukjente situasjoner, alene eller sammen med andre».  

For å si det med en gang - jeg er veldig for nye måter å arbeide på og tilrettelegge for at elever skal utvikle større forståelse. Men, buzzord har ofte lite for seg og de blir gjerne gjenstand for kritikk om de «feiler» eller ikke bidrar til det som var hensikten når de evalueres. Det er selvsagt stor fare for at dette skjer med «dybdelæring» som er på alle skolefolks lepper om dagen - ikke minst skoleforskere som kjemper om å tilby den beste og riktigste forståelsen av begrepet. Det ligger det penger i. Slik jeg ser det er ikke begrepet så viktig, nettopp fordi det finnes så mange ulike forståelser allerede. Det mest sentrale er enkelt og greit at elevene i større grad skal lære å lære i stedet for “å lære for å lære”. 

Det jeg imidlertid er opptatt av er hvorvidt fokuset på dybdelæring får konsekvenser for hvordan vi jobber med kompetanse hos elevene i praksis. Dette har betydning for hvordan man jobber med læreplanene og organisering av læringen i klasserommet. I 2017 skrev jeg en bok sammen med Trude Slemmen Wille, Fra læreplan til klasserom. Her var vi var opptatt av hvordan det som står i styringsdokumenter som læreplanene, og intensjonene bak disse, kan synliggjøres i klasserommet og mot den enkelte elev. Hensikten var nettopp å få til dybdelæring gjennom en helhetstilnærming til elevenes læring, som er dypere enn det enkelte kompetansemål og dypere enn den enkelte læreplan i faget. 

Hvis målet om dybdelæring skal bli en suksess, må vi på et eller annet tidspunkt se resultater. Hvordan skal vi se dette? På karakterer, fornøyde lærere og elever som sier at de forstår mer? 

Jeg tror ikke resultatene til elevene nødvendigvis endrer seg til det bedre selv om alle jobber med dybdelæring. I hvert fall i på kort sikt om arbeidet settes inn i det tradisjonelle klasserom med korte faginndelte læringsøkter og oppstykking av lærerens ansvar. Skal vi få progresjon i dybdelæringsarbeidet bør man også utvide synet på fag, klasseromdesign, personlige læringsdesign, tverrfaglig gjennomgående tenkning og tematiske arbeidsmetoder. Hvis det ikke skjer noe her tror jeg ønsket om endring blir vanskelig. Dybdelæring vil ikke fungere i tradisjonell undervisning i skolen fordi det er til hinder for tverrfaglig læring. Ikke minst i ungdomskolen og i videregående, der fokuset på enkeltfagets autonomi fortsatt råder.  

Forskning viser gjerne til flere måter å jobbe tverrfaglig på. Det er mulig, men vanligvis er de alternative metodene å jobbe tverrfaglig på fravær av mer enn ett fag i undervisning/læringssituasjoner. Da er det grunn til å stille spørsmål ved tverrfagligheten i de læreprosessene elevene til enhver tid befinner seg. Og spør elevene. Hvis de verken er bevisst, eller ser sammenhengen mellom ulike fag og fagområder, er det da en tverrfaglig hensikt? Og kan det da kalles dybdelæring?  

Vi må prøve å feile for å lykkes. Særlig i arbeidet med det hamskiftet vi er gang med fra august 2020. Da er kanskje ikke forståelsen av dybdelæring nødvendigvis svaret, men spørsmålet: Jobber vi med vår egen og elevenes forståelse av læring på en ny måte? Analyserer vi læreplaner på tvers, ser vi kompetanse som et resultat av læringsprosesser, og organiserer vi klasserommet og læringen som et resultat av dette? Kjør debatt. 
  

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bevisstløse lekser?

Øving og trening er viktig uansett hva vi driver med her i verden. Og det skal mye øving til for å bli god. Alle som trener eller spiller et instrument aksepterer dette premisset, og derfor samles barn og unge til treninger og øvinger flere ganger i uken. Ber du derimot barnet gå ut å øve alene er ikke entusiasmen like stor. Det gir motivasjon å gjøre noe vi liker sammen. Og det vi ikke liker å gjøre er i hvert fall bedre å gjøre sammen med noen. Konstruksjonen av pålagt arbeid man skal gjøre hjemme feiler kanskje på hoppkanten. Lekser mangler den sosiale profilen barn og unge er vant til læring har. I en sosial kontekst kan egen konsentrasjon og fordypning nemlig velges for kortere eller lengre tid før man kan oppsøke fellesskapet igjen. Hjemmelekser åpner ikke for dette – ikke for alle. Det er for de fleste en ensom øvelse som ofte ikke er tilpasset den enkelte, og hvor hjelp fra foreldre er særdeles ulikt fra hjem til hjem. Det er grunnen til at lekser bygger sosial skjevhet fremf...

Hurra - eksamen avlyst!

Hurrarop forbeholdes gjerne bursdager, sportsbegivenheter, og ikke minst 17. mai (som i år trolig "utgår" - selv om det er vanskelig å gå rett fra 16 til 18. mai i praksis...). Mitt hurra provoserer kanskje noen, men for de som har lest noen av mine tidligere blogginnlegg kommer det kanskje ikke som noen overraskelse: Jeg sier hurra for at eksamen er avlyst for i år. Faktisk håper jeg at eksamen i grunnopplæringen avlyses hvert år. I hvert fall alle (de fleste) eksamener som er helt unødvendige. Standardargumentene for eksamen er at elevene skal sikres en rettferdig vurdering gjennom en anonym sensur av fagpersoner som ikke kjenner elevene, at de skal få trene på eksamensordninger som de får i senere utdanning. Det siste først: å trene er en ting, men å bruke eksamen som kan få store konsekvenser for elevenes valg senere i livet som en måte å trene på er ikke til elevenes beste. Når det gjelder anonym vurdering har det noen steder vært prøvd ut også innenfor vanlige prø...

Er høyere utdanning en uforanderlig størrelse?

I VG mandag 28.02.2022 skriver Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik at eksamen er mer enn en kunnskapsprøve. De to, som underskriver som tidligere lektorer og tillitsvalgte, mener begrunnelsen for avlysning av årets eksamen er svak. Dessverre gir ikke forfatterne noen nærmere argumentasjon for gjennomføring av eksamen enn løse floskler om at eksamen er motiverende og at den er viktig som trening til høyere utdanning. Å argumentere for eksamen som trening er dårlig pedagogikk, men når de argumenterer for eksamen som motivasjonsfaktor blir det nærmest latterlig. Jeg tror de fleste som har tatt eksamen eller en fagprøve, og det gjelder de fleste av oss, gjerne finner motivasjon gjennom helt andre ting enn eksamen. Kanskje det meste annet enn eksamen … Kronikkens overskrift er egentlig misvisende med tanke på budskapet til forfatterne. En skulle tro at den handlet om hva eksamen er, og hvordan den er noe mer enn en kunnskapsprøve. I liten grad fremkommer dette. Egentlig skriver forfatter...