Gå til hovedinnhold

Tradisjon, følelser og øving i blinde

I forrige uke skrev jeg om lekser i skolen. Min påstand var, og er fortsatt selv etter mange motargumenter, at lekser ikke fungerer og generelt fører til demotivasjon og lite læringsutbytte. Dette er for øvrig ikke bare min mening, men støttes av både norsk og internasjonal forskning. Overskriften “Lekser fungerer ikke!” kan en muligens tillate seg når man kaller bloggen sin for «Drømmelæreren.»  

Ikke overraskende førte debatten til to motstridende sider med argumentasjonsrekker. De som var for lekser og de som var imot. Jeg ville starte debatten med å gå hardt ut forfekte et standpunkt, og det er vel slik at i det du blander inn forskningskunnskap som flere ikke kjenner igjen fra egen praksis eller at man har andre erfaringer så skaper det debatt.   

Mye av kritikken mot å slutte med lekser har vært at elevene trenger å øve og trene på grunnleggende ferdigheter, og at de trenger mengdetrening for å lære noe skikkelig. Ettersom middels PISA resultater for 2018 nylig ble lagt frem er det grunn til å tro at krav om å jobbe med disse ferdighetene blir ytterligere forsterket. Et åpent spørsmål er om det er her løsningen ligger. Er det mer av det som ikke fungerer som hjelper eller må vi se på helheten av opplæringen vi driver? Det er jo ikke slik at mer nødvendigvis fører til bedre. Vi har fått flere naturfagstimer, realfagssatsing og store nasjonale satsinger på de grunnleggende ferdighetene, men resultatene svarer trolig ikke til arbeid og midler som er lagt ned. Og læring av “mindre viktige ting” må nødvendigvis vike. Det er åpenbart at det er hvordan vi jobber med læring som er avgjørende. Man kan sitte timevis å terpe uten at en blir bedre. Å terpe på lekser hjemme er ingen garanti for å bli bedre. Og så er det et verdiperspektiv her som vel egentlig er det viktigste. Er det riktig at elever fra de er 6 år gamle som gjerne er på skole og AKS fra 7.30-17.00 hver ukedag. Er det etisk riktig å sende dem hjem med overtidsarbeid som ikke er frivillig? Hvilke voksne ville akseptert det samme... 

Jeg har tenkt en del på dette. Jeg tror det ligger mye følelser og tradisjoner i debatten. Lekser har overlevd alle reformer, utvidet skoledag og overgang til et moderne samfunn. Lærerne er vant til å gi dem, foreldre forventer dem og elevene lider seg gjennom dem. Men, enhver skole og lærer har trolig ikke evaluert egen praksis om leksene de gir faktisk kan være hemmende for læring, mer enn fremmende. For det er trolig en tradisjon å tenke at øving uansett fører til at en blir flinkere. Men, øving under veiledning er noe annet enn øving i blinde.  

Tradisjon og følelser kan være til hinder fra å prøve nye ting. Med så mye som skjer i skolen kan alt elevene skal lære i seg selv være årsak til problemet. Vi må kanskje ta noe bort og av og til spørre oss selv hva vi kan slutte med, heller enn hva vi skal begynne med. Å slutte med noe, er altså å satse på noe. Kanskje er det slik at vi må slutte med lekser for å lære mer? Kanskje vi må slutte med de fleste prøver og karakterer i grunnopplæringen for å fokusere på læring som et prosessarbeid. Læring tar tid og krever øving under veiledning og jevnlige tilbakemeldinger uten nødvendigheten av systematiske nederlag underveis. 

Det kan uansett ikke skade og ta debatten. Den er ikke ny, men jeg mener den får fornyet aktualitet med innføringen av Fagfornyelsen. Læring er å jobbe i prosess og krever at lærere og elever jobber på andre måter enn før. Læring er på mange måter personlig. Enhver trenger å finne mening og konstruere sin forståelse. Likevel må forståelsen foredles og videreutvikles i lærende fellesskap. Da må vi tilpasse, motivere og utvikle læringen sammen med elevene. Læring er for viktig til at vi overlater læringsprosessen til hver enkelt slik lekser gjør, uten å tilpasse til den enkeltes behov. Dårlige lekser gjør nettopp det. Gode lekser er derimot bortkastet fordi de er overflødige. Lekser blir slik ofte øving i blinde. 

DET er jeg imot! 



  

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bevisstløse lekser?

Øving og trening er viktig uansett hva vi driver med her i verden. Og det skal mye øving til for å bli god. Alle som trener eller spiller et instrument aksepterer dette premisset, og derfor samles barn og unge til treninger og øvinger flere ganger i uken. Ber du derimot barnet gå ut å øve alene er ikke entusiasmen like stor. Det gir motivasjon å gjøre noe vi liker sammen. Og det vi ikke liker å gjøre er i hvert fall bedre å gjøre sammen med noen. Konstruksjonen av pålagt arbeid man skal gjøre hjemme feiler kanskje på hoppkanten. Lekser mangler den sosiale profilen barn og unge er vant til læring har. I en sosial kontekst kan egen konsentrasjon og fordypning nemlig velges for kortere eller lengre tid før man kan oppsøke fellesskapet igjen. Hjemmelekser åpner ikke for dette – ikke for alle. Det er for de fleste en ensom øvelse som ofte ikke er tilpasset den enkelte, og hvor hjelp fra foreldre er særdeles ulikt fra hjem til hjem. Det er grunnen til at lekser bygger sosial skjevhet fremf...

Hurra - eksamen avlyst!

Hurrarop forbeholdes gjerne bursdager, sportsbegivenheter, og ikke minst 17. mai (som i år trolig "utgår" - selv om det er vanskelig å gå rett fra 16 til 18. mai i praksis...). Mitt hurra provoserer kanskje noen, men for de som har lest noen av mine tidligere blogginnlegg kommer det kanskje ikke som noen overraskelse: Jeg sier hurra for at eksamen er avlyst for i år. Faktisk håper jeg at eksamen i grunnopplæringen avlyses hvert år. I hvert fall alle (de fleste) eksamener som er helt unødvendige. Standardargumentene for eksamen er at elevene skal sikres en rettferdig vurdering gjennom en anonym sensur av fagpersoner som ikke kjenner elevene, at de skal få trene på eksamensordninger som de får i senere utdanning. Det siste først: å trene er en ting, men å bruke eksamen som kan få store konsekvenser for elevenes valg senere i livet som en måte å trene på er ikke til elevenes beste. Når det gjelder anonym vurdering har det noen steder vært prøvd ut også innenfor vanlige prø...

Er høyere utdanning en uforanderlig størrelse?

I VG mandag 28.02.2022 skriver Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik at eksamen er mer enn en kunnskapsprøve. De to, som underskriver som tidligere lektorer og tillitsvalgte, mener begrunnelsen for avlysning av årets eksamen er svak. Dessverre gir ikke forfatterne noen nærmere argumentasjon for gjennomføring av eksamen enn løse floskler om at eksamen er motiverende og at den er viktig som trening til høyere utdanning. Å argumentere for eksamen som trening er dårlig pedagogikk, men når de argumenterer for eksamen som motivasjonsfaktor blir det nærmest latterlig. Jeg tror de fleste som har tatt eksamen eller en fagprøve, og det gjelder de fleste av oss, gjerne finner motivasjon gjennom helt andre ting enn eksamen. Kanskje det meste annet enn eksamen … Kronikkens overskrift er egentlig misvisende med tanke på budskapet til forfatterne. En skulle tro at den handlet om hva eksamen er, og hvordan den er noe mer enn en kunnskapsprøve. I liten grad fremkommer dette. Egentlig skriver forfatter...