Hallo verden!
I dag starter jeg en
blogg om Drømmelæreren.
Målet mitt med denne bloggen er å skrive om den
viktigste jobben i samfunnet - lærerjobben. Jeg ønsker å bidra til
refleksjoner, faglige, praktiske og teoretiske perspektiver på hvordan vi kan
utvikle oss, inspirere hverandre, og bidra til å fremstå som den læreren vi
ønsker å være. Og ikke minst, til den læreren elevene føler de trenger.
Mitt utgangspunkt for denne bloggen er naturlig nok boken min
"Dømmelæreren" - utgitt på Universitetsforlaget 2019.
I denne boken har jeg prøvd å samle kunnskap, forskning og erfaringer om hvilke kvaliteter som kjennetegner de gode lærerne. Ved å snakke med elever, innhente kunnskap fra lærere og forskning i Norge og internasjonalt, har jeg fått mange levende beskrivelser av drømmelæreren. Svært mye som fremkommer er kanskje kjent fra før, som noe vi vet elevene liker. Likevel oppgir elevene i dagens skole at det er mange av disse selvsagte trekkene ved de gode lærerne de savner. Dette oppgis både som grunn til demotivasjon og frafall i skolen.
En drømmelærer er ikke et ideal som er uoppnåelig, og
som forutsetter overmenneskelige ferdigheter. Det er bare en lærer som lykkes
med å få elevene til å føle seg sett og anerkjent som de enkeltmenneskene de
er. Derfor er det på tide å slutte å la seg provosere av denne betegnelsen, og
heller være åpen for å søke og prøve ut strategier og ferdigheter som hjelper
læreren i å lykkes med å oppnå dette.
Karakteristikkene elevene fremhever med drømmelæreren er ikke veldig ulike selv
om de beskrives av eleven på 1. trinnet, eller eleven i Vg3. Faktisk nevner
studenter på universitetsnivå lignende idealer når de skal beskrive
drømmeforeleseren.
Men, på samme måte som elevene må øve for å bli bedre,
må vi som lærere øve på å bli bedre i lærergjerningen. Vi må øve på å bli bedre
på de sidene ved læreryrket vi vet motiverer elevene til læring. Og, vi må
kanskje tenke: Hvilke hindre er i veien for at jeg får være den drømmelæreren
jeg ønsker å være?
Hvordan er
drømmelæreren? Det håper jeg vi kan starte en interessant debatt om.
Forlagets omtale av boken og bestilling kan gjøres her
Noen kamerater i 5.klasse sitter og prater. "Jeg tror Frøken likte meg best", sier den ene.
SvarSlett"Nei, det var meg", sier en annen.
I mitt stille sinn tenker jeg:"det var jo meg hun likte best".
Dette er et 60 år gammelt minne. "Frøken" var den nyutdanna " lærerinna" som hadde funnet nøkkelen til å skape lærelyst og motivasjon. For flere av oss ble hun forbilde for oss som ble lærere. Hun så den enkelte.
Spenstig nå å skrive bok og blogg om hva som er den gode lærer/ drømmehuset i vår tid!
Veldig bra. Akkurat de evnene der er interessante. Var det bare personlighet, innstilling eller var det nøkler som alle lærere kan finne?
SvarSlett