Gå til hovedinnhold

Drømmelæreren



Hallo verden!


I dag starter jeg en blogg om Drømmelæreren.

Målet mitt med denne bloggen er å skrive om den viktigste jobben i samfunnet - lærerjobben. Jeg ønsker å bidra til refleksjoner, faglige, praktiske og teoretiske perspektiver på hvordan vi kan utvikle oss, inspirere hverandre, og bidra til å fremstå som den læreren vi ønsker å være. Og ikke minst, til den læreren elevene føler de trenger.

Mitt utgangspunkt for denne bloggen er naturlig nok boken min "Dømmelæreren" - utgitt på Universitetsforlaget 2019. 




I denne boken har jeg prøvd å samle kunnskap, forskning og erfaringer om hvilke kvaliteter som kjennetegner de gode lærerne. Ved å snakke med elever, innhente kunnskap fra lærere og forskning i Norge og internasjonalt, har jeg fått mange levende beskrivelser av drømmelæreren. Svært mye som fremkommer er kanskje kjent fra før, som noe vi vet elevene liker. Likevel oppgir elevene i dagens skole at det er mange av disse selvsagte trekkene ved de gode lærerne de savner. Dette oppgis både som grunn til demotivasjon og frafall i skolen. 

En drømmelærer er ikke et ideal som er uoppnåelig, og som forutsetter overmenneskelige ferdigheter. Det er bare en lærer som lykkes med å få elevene til å føle seg sett og anerkjent som de enkeltmenneskene de er. Derfor er det på tide å slutte å la seg provosere av denne betegnelsen, og heller være åpen for å søke og prøve ut strategier og ferdigheter som hjelper læreren i å lykkes med å oppnå dette.

Karakteristikkene elevene fremhever med drømmelæreren er ikke veldig ulike selv om de beskrives av eleven på 1. trinnet, eller eleven i Vg3. Faktisk nevner studenter på universitetsnivå lignende idealer når de skal beskrive drømmeforeleseren. 

Men, på samme måte som elevene må øve for å bli bedre, må vi som lærere øve på å bli bedre i lærergjerningen. Vi må øve på å bli bedre på de sidene ved læreryrket vi vet motiverer elevene til læring. Og, vi må kanskje tenke: Hvilke hindre er i veien for at jeg får være den drømmelæreren jeg ønsker å være?


Hvordan er drømmelæreren? Det håper jeg vi kan starte en interessant debatt om.







Forlagets omtale av boken og bestilling kan gjøres her

Kommentarer

  1. Noen kamerater i 5.klasse sitter og prater. "Jeg tror Frøken likte meg best", sier den ene.
    "Nei, det var meg", sier en annen.
    I mitt stille sinn tenker jeg:"det var jo meg hun likte best".
    Dette er et 60 år gammelt minne. "Frøken" var den nyutdanna " lærerinna" som hadde funnet nøkkelen til å skape lærelyst og motivasjon. For flere av oss ble hun forbilde for oss som ble lærere. Hun så den enkelte.
    Spenstig nå å skrive bok og blogg om hva som er den gode lærer/ drømmehuset i vår tid!

    SvarSlett
  2. Veldig bra. Akkurat de evnene der er interessante. Var det bare personlighet, innstilling eller var det nøkler som alle lærere kan finne?

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Avlyses eksamen, - det går nok greit!

Jeg har idag et tilsvar i VG på Sanna Sarromaas kronikk om eksamen (01.02.2021). Jo flere uker som går mot vår blir lærere og elever mer og mer utålmodige. Hva bestemmer kunnskapsminister Guri Mellby seg for: Blir det eksamen i år eller ikke? Mens Mellby er usikker og gruer seg for å ta en avgjørelse av frykt for å forskjellsbehandling av ulike elevkull, går debatten i ulike medier. Sist ute er Sanna Sarromaa i VG 1.2.20, med den fiffige undertittelen: Vil du bli en populær lærer? Din tid er nå. Som nordmann er det lett å bli provosert av Sarromaa, og det er nok mye av hensikten. Her levnes liten nåde. Snille lærere, unge lærere og late unger er fy. Eksamen er visstnok livsviktig for å sette disse på plass. Men hvor viktig er egentlig eksamen? I norsk skole er underveisvurdering og standpunktkarakterer den bærende vurderingsformen. Vurdering gjennom hele skoleløpet er viktig for at elevene skal lære. I revidert vurderingsforskrift skal faktisk «vurdering bidra til læringslyst». H...

Dreper skolen kreativiteten?

Den Ungarsk-Amerikanske psykologen Mihaly Csikzentmihaly har skrevet fantastisk om flere ting. En av disse tingene er kreativitet. Han sier at mennesker som jobber kreativt er gladere enn andre, at de opplever livet som mer meningsfullt og har følelsen av at de er en del av noe større.    " of all human activities , creativity comes closest to providing the fulfillment we all hope to get in our lives.”   Å være kreativ kan være å "se" nye ting. Enten å se noe nytt i noe allerede eksisterende eller å transformere noe eksisterende til noe helt nytt. Csikzentmihaly sier at kreative personer ser ut til å kunne kombinere to ting: Nysgjerrighet og driv – de evner å bli oppslukt i noe. De ser etter mønster der andre ser kaos, og prøver å skape orden og ikke minst koblinger mellom ulike kunnskapsområder. Dette er ikke bare en individuell ferdighet, snarere oftest en kollektiv. Kreative utvikling skjer ofte ved at mange tenker nye idée...

Er høyere utdanning en uforanderlig størrelse?

I VG mandag 28.02.2022 skriver Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik at eksamen er mer enn en kunnskapsprøve. De to, som underskriver som tidligere lektorer og tillitsvalgte, mener begrunnelsen for avlysning av årets eksamen er svak. Dessverre gir ikke forfatterne noen nærmere argumentasjon for gjennomføring av eksamen enn løse floskler om at eksamen er motiverende og at den er viktig som trening til høyere utdanning. Å argumentere for eksamen som trening er dårlig pedagogikk, men når de argumenterer for eksamen som motivasjonsfaktor blir det nærmest latterlig. Jeg tror de fleste som har tatt eksamen eller en fagprøve, og det gjelder de fleste av oss, gjerne finner motivasjon gjennom helt andre ting enn eksamen. Kanskje det meste annet enn eksamen … Kronikkens overskrift er egentlig misvisende med tanke på budskapet til forfatterne. En skulle tro at den handlet om hva eksamen er, og hvordan den er noe mer enn en kunnskapsprøve. I liten grad fremkommer dette. Egentlig skriver forfatter...