Gå til hovedinnhold

Drømmelæreren



Hallo verden!


I dag starter jeg en blogg om Drømmelæreren.

Målet mitt med denne bloggen er å skrive om den viktigste jobben i samfunnet - lærerjobben. Jeg ønsker å bidra til refleksjoner, faglige, praktiske og teoretiske perspektiver på hvordan vi kan utvikle oss, inspirere hverandre, og bidra til å fremstå som den læreren vi ønsker å være. Og ikke minst, til den læreren elevene føler de trenger.

Mitt utgangspunkt for denne bloggen er naturlig nok boken min "Dømmelæreren" - utgitt på Universitetsforlaget 2019. 




I denne boken har jeg prøvd å samle kunnskap, forskning og erfaringer om hvilke kvaliteter som kjennetegner de gode lærerne. Ved å snakke med elever, innhente kunnskap fra lærere og forskning i Norge og internasjonalt, har jeg fått mange levende beskrivelser av drømmelæreren. Svært mye som fremkommer er kanskje kjent fra før, som noe vi vet elevene liker. Likevel oppgir elevene i dagens skole at det er mange av disse selvsagte trekkene ved de gode lærerne de savner. Dette oppgis både som grunn til demotivasjon og frafall i skolen. 

En drømmelærer er ikke et ideal som er uoppnåelig, og som forutsetter overmenneskelige ferdigheter. Det er bare en lærer som lykkes med å få elevene til å føle seg sett og anerkjent som de enkeltmenneskene de er. Derfor er det på tide å slutte å la seg provosere av denne betegnelsen, og heller være åpen for å søke og prøve ut strategier og ferdigheter som hjelper læreren i å lykkes med å oppnå dette.

Karakteristikkene elevene fremhever med drømmelæreren er ikke veldig ulike selv om de beskrives av eleven på 1. trinnet, eller eleven i Vg3. Faktisk nevner studenter på universitetsnivå lignende idealer når de skal beskrive drømmeforeleseren. 

Men, på samme måte som elevene må øve for å bli bedre, må vi som lærere øve på å bli bedre i lærergjerningen. Vi må øve på å bli bedre på de sidene ved læreryrket vi vet motiverer elevene til læring. Og, vi må kanskje tenke: Hvilke hindre er i veien for at jeg får være den drømmelæreren jeg ønsker å være?


Hvordan er drømmelæreren? Det håper jeg vi kan starte en interessant debatt om.







Forlagets omtale av boken og bestilling kan gjøres her

Kommentarer

  1. Noen kamerater i 5.klasse sitter og prater. "Jeg tror Frøken likte meg best", sier den ene.
    "Nei, det var meg", sier en annen.
    I mitt stille sinn tenker jeg:"det var jo meg hun likte best".
    Dette er et 60 år gammelt minne. "Frøken" var den nyutdanna " lærerinna" som hadde funnet nøkkelen til å skape lærelyst og motivasjon. For flere av oss ble hun forbilde for oss som ble lærere. Hun så den enkelte.
    Spenstig nå å skrive bok og blogg om hva som er den gode lærer/ drømmehuset i vår tid!

    SvarSlett
  2. Veldig bra. Akkurat de evnene der er interessante. Var det bare personlighet, innstilling eller var det nøkler som alle lærere kan finne?

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Bevisstløse lekser?

Øving og trening er viktig uansett hva vi driver med her i verden. Og det skal mye øving til for å bli god. Alle som trener eller spiller et instrument aksepterer dette premisset, og derfor samles barn og unge til treninger og øvinger flere ganger i uken. Ber du derimot barnet gå ut å øve alene er ikke entusiasmen like stor. Det gir motivasjon å gjøre noe vi liker sammen. Og det vi ikke liker å gjøre er i hvert fall bedre å gjøre sammen med noen. Konstruksjonen av pålagt arbeid man skal gjøre hjemme feiler kanskje på hoppkanten. Lekser mangler den sosiale profilen barn og unge er vant til læring har. I en sosial kontekst kan egen konsentrasjon og fordypning nemlig velges for kortere eller lengre tid før man kan oppsøke fellesskapet igjen. Hjemmelekser åpner ikke for dette – ikke for alle. Det er for de fleste en ensom øvelse som ofte ikke er tilpasset den enkelte, og hvor hjelp fra foreldre er særdeles ulikt fra hjem til hjem. Det er grunnen til at lekser bygger sosial skjevhet fremf...

Hurra - eksamen avlyst!

Hurrarop forbeholdes gjerne bursdager, sportsbegivenheter, og ikke minst 17. mai (som i år trolig "utgår" - selv om det er vanskelig å gå rett fra 16 til 18. mai i praksis...). Mitt hurra provoserer kanskje noen, men for de som har lest noen av mine tidligere blogginnlegg kommer det kanskje ikke som noen overraskelse: Jeg sier hurra for at eksamen er avlyst for i år. Faktisk håper jeg at eksamen i grunnopplæringen avlyses hvert år. I hvert fall alle (de fleste) eksamener som er helt unødvendige. Standardargumentene for eksamen er at elevene skal sikres en rettferdig vurdering gjennom en anonym sensur av fagpersoner som ikke kjenner elevene, at de skal få trene på eksamensordninger som de får i senere utdanning. Det siste først: å trene er en ting, men å bruke eksamen som kan få store konsekvenser for elevenes valg senere i livet som en måte å trene på er ikke til elevenes beste. Når det gjelder anonym vurdering har det noen steder vært prøvd ut også innenfor vanlige prø...

Er høyere utdanning en uforanderlig størrelse?

I VG mandag 28.02.2022 skriver Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik at eksamen er mer enn en kunnskapsprøve. De to, som underskriver som tidligere lektorer og tillitsvalgte, mener begrunnelsen for avlysning av årets eksamen er svak. Dessverre gir ikke forfatterne noen nærmere argumentasjon for gjennomføring av eksamen enn løse floskler om at eksamen er motiverende og at den er viktig som trening til høyere utdanning. Å argumentere for eksamen som trening er dårlig pedagogikk, men når de argumenterer for eksamen som motivasjonsfaktor blir det nærmest latterlig. Jeg tror de fleste som har tatt eksamen eller en fagprøve, og det gjelder de fleste av oss, gjerne finner motivasjon gjennom helt andre ting enn eksamen. Kanskje det meste annet enn eksamen … Kronikkens overskrift er egentlig misvisende med tanke på budskapet til forfatterne. En skulle tro at den handlet om hva eksamen er, og hvordan den er noe mer enn en kunnskapsprøve. I liten grad fremkommer dette. Egentlig skriver forfatter...