Gå til hovedinnhold

Hjertestarter eller brannslukker?



«Jeg lærer mest av lærere som viser at de er glad i meg og klassekameratene mine. Da får jeg lyst til å lære. I tillegg må de kunne være personlige samtidig som de underviser fag - det er mye gøyere. Skal vi fortelle om oss selv, så må læreren fortelle om seg selv".
 
Dette sa en ungdomsskoleelev for en tid tilbake. Til tross for at vi vet hva som stimulerer elevenes læring og som bidrar til mestring, fortsetter motivasjonen i norsk skole å falle. Elevene selv oppgir sviktende relasjoner til lærerne, kjedelige timer, lekser, stress og press som de viktigste årsakene til demotivasjon. Manglende relasjoner oppgis som kanskje den viktigste grunnen til at elever faller ut av videregående skole. Det verste de kan oppleve er en lærer som bare er på jobb...
 
En forskningsstudie undersøkte blant både erfarne, nye, eldre og unge lærere om hva de
trodde elevene deres mente var de viktigste egenskapene og karakteristikker til læreren. De fleste lærerne i studien pekte på sentrale aspekter elevene fremhever. Dette var karakteristikker som omhandlet læreren som person, væremåte, humør, humor, evne til å ivareta klassefellesskapet og til å drive inspirerende undervisning. Dette siste punktet var for øvrig ikke like sentralt, men kom gjerne som en konsekvens av de andre kvalitetene. De interessante var at ingen av lærerne i den nevnte studien mente at kvalitetene elevene fremhevet var blant deres styrker som lærere.
 
Jeg undrer meg da på om ikke man kan øve på disse egenskapene om vi vet de kan styrke elevenes motivasjon og læring?
 
I forbindelse med Fagfornyelsen trenger skolene tid til å utvikle forståelse gjennom et utfordrende læreplanarbeid. Dette krever læreplananalyser og samarbeid i og på tvers av fag i kollegiet, hvor fokus må være på både faglig, sosial og emosjonell læring. Jeg håper samtidig at skolene også inkluderer elevene i dette arbeidet. Lærerteamene trenger autonomi og støtte til å se hva elevene trenger, men de trenger ikke minst elevene til å uttrykke hva de ønsker å lære og hvordan. De er elevene som skal utsettes for innholdet i læreplanverket. Hvis elevene blir satt på sidelinjen nå, får vi en top-down reform som ikke tar sluttbrukeren med i diskusjonen. Da er det grunn til å tro at elevene tar avstand til hva som skal læres enn om de får medvirke i hele læringsprosessen.
 
En blind tro på at nye læreplaner kan reparere eller gjøre skolen bedre er naiv. I de nye læreplanene for fag står det ikke noe om lærernes metodebruk eller hvordan de skal motivere elevene. Det er bra siden enhver lærer må ha frihet til å forme sin egen rolle. Samtidig er læreren fortsatt den viktigste i skolen for elevenes læring. Ikke læreplanene i seg selv. Alt det nye som kommer med Fagfornyelsen må derfor integreres i lærerens og elevenes relasjonelle samarbeid og utvikling. Hvis ikke er alle skolens planer bare verdiløse dokumenter.
 
Det er mye vi ikke vet i skolen, men dette vet vi. Elevene er først og fremst på skolen for å være sammen med venner, bli sett og være en del av et fellesskap.
 
Læring skjer heldigvis samtidig om vi legger til rette for det. Relasjon og fag må derfor gå uløselig sammen. Dette er kanskje det viktigste med at nytt verdigrunnlag i overordnet del skal skinne igjennom alle fagene. Jeg tror det er absolutt nødvendig før læring kan skje. Dessuten er læring bare mer enn å erverve ny kunnskap. Den sosiale læringa går hånd i hånd med den faglige, og handler om hva eleven både lærer om seg selv og hva klassen lærer om det å være god både i og utenfor undervisning. Her har læreren potensialet til å være enten hjertestarter eller brannslukker. Lærerne kan enten skape en lidenskap hos elevene, der personlighet, fag og relasjoner er ett, eller jobbe som brannslukker der demotiverte elever opplever at egen evne til tilpasningsdyktighet i et umotiverende læringsmiljø blir premissleverandør.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Avlyses eksamen, - det går nok greit!

Jeg har idag et tilsvar i VG på Sanna Sarromaas kronikk om eksamen (01.02.2021). Jo flere uker som går mot vår blir lærere og elever mer og mer utålmodige. Hva bestemmer kunnskapsminister Guri Mellby seg for: Blir det eksamen i år eller ikke? Mens Mellby er usikker og gruer seg for å ta en avgjørelse av frykt for å forskjellsbehandling av ulike elevkull, går debatten i ulike medier. Sist ute er Sanna Sarromaa i VG 1.2.20, med den fiffige undertittelen: Vil du bli en populær lærer? Din tid er nå. Som nordmann er det lett å bli provosert av Sarromaa, og det er nok mye av hensikten. Her levnes liten nåde. Snille lærere, unge lærere og late unger er fy. Eksamen er visstnok livsviktig for å sette disse på plass. Men hvor viktig er egentlig eksamen? I norsk skole er underveisvurdering og standpunktkarakterer den bærende vurderingsformen. Vurdering gjennom hele skoleløpet er viktig for at elevene skal lære. I revidert vurderingsforskrift skal faktisk «vurdering bidra til læringslyst». H

Er høyere utdanning en uforanderlig størrelse?

I VG mandag 28.02.2022 skriver Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik at eksamen er mer enn en kunnskapsprøve. De to, som underskriver som tidligere lektorer og tillitsvalgte, mener begrunnelsen for avlysning av årets eksamen er svak. Dessverre gir ikke forfatterne noen nærmere argumentasjon for gjennomføring av eksamen enn løse floskler om at eksamen er motiverende og at den er viktig som trening til høyere utdanning. Å argumentere for eksamen som trening er dårlig pedagogikk, men når de argumenterer for eksamen som motivasjonsfaktor blir det nærmest latterlig. Jeg tror de fleste som har tatt eksamen eller en fagprøve, og det gjelder de fleste av oss, gjerne finner motivasjon gjennom helt andre ting enn eksamen. Kanskje det meste annet enn eksamen … Kronikkens overskrift er egentlig misvisende med tanke på budskapet til forfatterne. En skulle tro at den handlet om hva eksamen er, og hvordan den er noe mer enn en kunnskapsprøve. I liten grad fremkommer dette. Egentlig skriver forfatter

Ja til læringsrom

Begrepet læringstrykk hentes fortsatt frem når noen skal fronte at de satser på læring, en pedagogisk praksis, et satsingsområde eller noe som «virker». Jeg tviler ikke på at hensikten er god når man hevder at man «satser» på læringstrykk, men jeg stusser fortsatt over hva det egentlig skal bety.         Are Turmo ved ILS (2011) kaller læringstrykk «ytre krav og forventninger som kommer fra læreren». Men, i denne forståelsen kan det ligge mange tvetydige meninger. Er disse ytre forventningene av det gode for den enkeltes utvikling, eller ligger det her en annen agenda på lur. For skoler å måtte si at de satser på læring burde være unødvendig. Faktisk er det litt bekymringsfullt hvis rektorer må uttrykke at læring er et satsingsområde på deres skole. Å trykke, presse på eller pushe noe er ikke i utgangspunktet så positivt når det kommer til barns læring. For et års tid siden skrev en lærer i VG om hennes forståelse av læringstrykk som et uhyre som var avfødt av mål og testsystemet som k