Gå til hovedinnhold

0 hull

Da jeg var liten var det gjerne tre mål med å gå til tannlegen. Det første og viktigste målet var selvsagt leken man fikk etter man var ferdig. Mål nummer to var å få sånn gul gugge med fluor mellom tennene som smakte godt. Sist, og sikkert viktigst for foreldrene våre, var å få tannlegebesøket stemplet med «0 hull». Mål én er fortsatt viktigst i følge mine barn. Hos tannlegen er målet om 0 hull viktig, og det gir mening for barn fordi det forstås konkret. Har man oppdaget hull på den ene eller andre tannen må den bores og tettes. Slik er det. Dette er noe vi har truet barn med siden tidenes morgen for å hindre dem fra å spise for mye godterier. Når derimot trusselen om hull brukes mot barn og unge om manglende læring blir det mer problematisk. Hva er et læringshull, hvordan ser det ut og hvordan tetter vi det? Kunnskapsminister Guri Melby uttalte i vg (https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/70XRw8/melby-oppgjoer-med-regjeringspartner-krf-feil-aa-ta-det-med-ro-paa-skolen-i-hoest ) 1. september at mange skoleelever har fått hull i læringen gjennom hjemmeskoletiden, og at dette derfor må tas igjen (les hullene må bores og tettes) med læringstrykk. Hvis hullene var så tydelige og åpenbare ville det kanskje være enkelt å tette dem. Jeg stiller meg for øvrig tvilende til det. Alle quik fix når det gjelder skole og læring er det grunn til å møte med sunn skepsis og en porsjon fornuft siden læring er så komplekst. Det vitner kanske om en tid der vi leter etter hull og avvik slik at vi fort kan rette dem opp. Melby sier i samme artikkel at «samfunnet ikke kan tillate at elever får progresjonshull i fagene de lærer». Problemet er at samfunnet godtar dette stilletiende hele tiden. Ikke fordi det er villet, men fordi barn og unge lærer og modnes ulikt. Progresjon er til syvende og sist noe personlig. Derfor vil det alltid være ulik progresjon, selv om samfunnet aldri så mye forlanger at de skal følge samme lest. Slik vitner Melby om et læringssyn der elevene skal fylles på med innhold, og at kunnskap lett overføres fra den ene til den andre. Hvordan måler man for eksempel at hjemmeskolen har skapt hull i læringen? Det har kommet noen forskningsresultater på effekten av hjemmeskole som går på manglende sosiale og relasjonell oppfølging i forhold til vanlig skole. Det er kanskje ikke overraskende når avstand var påkrevd. Men, å måle hull i læring i denne perioden i forhold til hva man hypotetisk ville kunne lært, er nok mer problematisk å avdekke. Hva skulle de potensielt da ha lært denne perioden som man ikke fikk lært? Det kan være grunn til å tro at elevene lærte andre ting, ble digitalt kompetente og klarte å fokusere mer i dybden siden flere fag ikke fikk samme oppfølging under hjemmeskolen. Mitt poeng er at hull i læring er en vanskelig betegnelse. Læring er å leve og kan ikke innsnevres til å lære enten grunnleggende ferdigheter eller andre mer eller mindre målbare størrelser. Om man gjør det vil kanskje de virkelige «hullene» komme. Derimot kan de ha lært svært mange ting om vi tar oss tid til å spørre dem. Det betyr ikke at de ikke har lært noe.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Avlyses eksamen, - det går nok greit!

Jeg har idag et tilsvar i VG på Sanna Sarromaas kronikk om eksamen (01.02.2021). Jo flere uker som går mot vår blir lærere og elever mer og mer utålmodige. Hva bestemmer kunnskapsminister Guri Mellby seg for: Blir det eksamen i år eller ikke? Mens Mellby er usikker og gruer seg for å ta en avgjørelse av frykt for å forskjellsbehandling av ulike elevkull, går debatten i ulike medier. Sist ute er Sanna Sarromaa i VG 1.2.20, med den fiffige undertittelen: Vil du bli en populær lærer? Din tid er nå. Som nordmann er det lett å bli provosert av Sarromaa, og det er nok mye av hensikten. Her levnes liten nåde. Snille lærere, unge lærere og late unger er fy. Eksamen er visstnok livsviktig for å sette disse på plass. Men hvor viktig er egentlig eksamen? I norsk skole er underveisvurdering og standpunktkarakterer den bærende vurderingsformen. Vurdering gjennom hele skoleløpet er viktig for at elevene skal lære. I revidert vurderingsforskrift skal faktisk «vurdering bidra til læringslyst». H

Er høyere utdanning en uforanderlig størrelse?

I VG mandag 28.02.2022 skriver Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik at eksamen er mer enn en kunnskapsprøve. De to, som underskriver som tidligere lektorer og tillitsvalgte, mener begrunnelsen for avlysning av årets eksamen er svak. Dessverre gir ikke forfatterne noen nærmere argumentasjon for gjennomføring av eksamen enn løse floskler om at eksamen er motiverende og at den er viktig som trening til høyere utdanning. Å argumentere for eksamen som trening er dårlig pedagogikk, men når de argumenterer for eksamen som motivasjonsfaktor blir det nærmest latterlig. Jeg tror de fleste som har tatt eksamen eller en fagprøve, og det gjelder de fleste av oss, gjerne finner motivasjon gjennom helt andre ting enn eksamen. Kanskje det meste annet enn eksamen … Kronikkens overskrift er egentlig misvisende med tanke på budskapet til forfatterne. En skulle tro at den handlet om hva eksamen er, og hvordan den er noe mer enn en kunnskapsprøve. I liten grad fremkommer dette. Egentlig skriver forfatter

Ja til læringsrom

Begrepet læringstrykk hentes fortsatt frem når noen skal fronte at de satser på læring, en pedagogisk praksis, et satsingsområde eller noe som «virker». Jeg tviler ikke på at hensikten er god når man hevder at man «satser» på læringstrykk, men jeg stusser fortsatt over hva det egentlig skal bety.         Are Turmo ved ILS (2011) kaller læringstrykk «ytre krav og forventninger som kommer fra læreren». Men, i denne forståelsen kan det ligge mange tvetydige meninger. Er disse ytre forventningene av det gode for den enkeltes utvikling, eller ligger det her en annen agenda på lur. For skoler å måtte si at de satser på læring burde være unødvendig. Faktisk er det litt bekymringsfullt hvis rektorer må uttrykke at læring er et satsingsområde på deres skole. Å trykke, presse på eller pushe noe er ikke i utgangspunktet så positivt når det kommer til barns læring. For et års tid siden skrev en lærer i VG om hennes forståelse av læringstrykk som et uhyre som var avfødt av mål og testsystemet som k