Gå til hovedinnhold

Lektorlagets deprimerende elevsyn

Det er nedslående å lese lektorlagsmedlem Øystein Hageberg sitt innlegg i Dagsavisen onsdag 23.03.2022. Innlegget handler om byrådssaken Trygge voksne og trygge barn med tilhørende handlingsplan, der lektorlaget til fulle får vist sitt sanne elevsyn. Dette preges stort sett av mistro til elever generelt, og som forutsetter at elever som ikke oppfører seg gjør det fordi de ikke vet bedre. Hageberg mener åpenbart at lektorene ikke skal belemres med barn og unge som forstyrrer deres undervisning. Elevene skal i beste fall være glade og takknemlige for at fagpersoner med mastergrad gidder å undervise dem. Lektorlaget er vanligvis opptatt av hvilke kilder og kunnskapsgrunnlag satsinger og prosjekter bygger på. Det er derfor overraskende at Hageberg ikke på ett sted i sitt innlegg viser til noe annet enn egne meninger og antakelser om barn og unges oppførsel i skolen. Der byrådssaken viser til forskning som hevder barn og unges oppførsel ofte er uttrykk for følelser, svarer Hageberg følgende: «Dette er en usann virkelighetsbeskrivelse. Den har fått fotfeste fordi beslutningstakere utenfor klasserommet er blitt fiksert på noen altfor idealiserte tanker om barn og unge». Hageberg trekker frem menneskets genetiske signatur for hvorfor barn og unge gjør som de gjør. Hageberg og lektorlaget vet nemlig bedre. Han hevder at barn og unge i utgangspunktet er styrt av uvilje og egoisme. Og denne trekker i flokk – eller som han uttrykker det: … «vi styres ofte av egennytte. Ja, vi er flokkdyr og trekker i samme retning mange ganger». Hageberg uttrykker videre at han skal ha seg frabedt at elever til stadighet skal motta varme blikk, og mener at gode relasjoner til elevene bør ha mye mindre å si. Igjen mangler han etterrettelighet når det kommer til kilder og kunnskap. Både elevundersøkelsen og ungdataundersøkelsen viser at elevers relasjoner til lærerne er det som betyr mest for motivasjon og læring i skolen. Betyr ikke dette noe for Hageberg og lektorlaget? Ingen hevder, ei heller byrådssaken, at lærerne har skylden for vold og trusler som oppstår i skolen. At Hageberg velger å lese saken på denne måten får stå for hans regning. At vold og trusler skal møtes med reaksjoner er alle enige om, men diskusjonen bør gå på hvilke reaksjoner som nytter. Å bortvise elever og fjerne dem fra fellesskapet har kanskje effekt der og da, men hva skjer etterpå? Det er her ny forskning om å jobbe mot utenforskap og gjennom en felleskapstenkende undervisning er viktig. Mobbing, vold og trusler skjer ikke et vakuum, og det nytter ikke å se på dette som kun et individuelt problem. Lektorlaget og Hageberg ønsker seg åpenbart den ideelle klassen med snille, rolige elever der de kan drive sin undervisning uten å bli forstyrret av plagsomme elever. Og der det ikke skjer vil Hageberg at feil type elever fjernes eller tas over av andre enn lærer. Da er det greit å minne om at skolen primært er til for elevenes skyld. Både de som sliter og de som ikke sliter. At Hageberg ikke liker virkeligheten er en annen sak.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Avlyses eksamen, - det går nok greit!

Jeg har idag et tilsvar i VG på Sanna Sarromaas kronikk om eksamen (01.02.2021). Jo flere uker som går mot vår blir lærere og elever mer og mer utålmodige. Hva bestemmer kunnskapsminister Guri Mellby seg for: Blir det eksamen i år eller ikke? Mens Mellby er usikker og gruer seg for å ta en avgjørelse av frykt for å forskjellsbehandling av ulike elevkull, går debatten i ulike medier. Sist ute er Sanna Sarromaa i VG 1.2.20, med den fiffige undertittelen: Vil du bli en populær lærer? Din tid er nå. Som nordmann er det lett å bli provosert av Sarromaa, og det er nok mye av hensikten. Her levnes liten nåde. Snille lærere, unge lærere og late unger er fy. Eksamen er visstnok livsviktig for å sette disse på plass. Men hvor viktig er egentlig eksamen? I norsk skole er underveisvurdering og standpunktkarakterer den bærende vurderingsformen. Vurdering gjennom hele skoleløpet er viktig for at elevene skal lære. I revidert vurderingsforskrift skal faktisk «vurdering bidra til læringslyst». H

Er høyere utdanning en uforanderlig størrelse?

I VG mandag 28.02.2022 skriver Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik at eksamen er mer enn en kunnskapsprøve. De to, som underskriver som tidligere lektorer og tillitsvalgte, mener begrunnelsen for avlysning av årets eksamen er svak. Dessverre gir ikke forfatterne noen nærmere argumentasjon for gjennomføring av eksamen enn løse floskler om at eksamen er motiverende og at den er viktig som trening til høyere utdanning. Å argumentere for eksamen som trening er dårlig pedagogikk, men når de argumenterer for eksamen som motivasjonsfaktor blir det nærmest latterlig. Jeg tror de fleste som har tatt eksamen eller en fagprøve, og det gjelder de fleste av oss, gjerne finner motivasjon gjennom helt andre ting enn eksamen. Kanskje det meste annet enn eksamen … Kronikkens overskrift er egentlig misvisende med tanke på budskapet til forfatterne. En skulle tro at den handlet om hva eksamen er, og hvordan den er noe mer enn en kunnskapsprøve. I liten grad fremkommer dette. Egentlig skriver forfatter

Ja til læringsrom

Begrepet læringstrykk hentes fortsatt frem når noen skal fronte at de satser på læring, en pedagogisk praksis, et satsingsområde eller noe som «virker». Jeg tviler ikke på at hensikten er god når man hevder at man «satser» på læringstrykk, men jeg stusser fortsatt over hva det egentlig skal bety.         Are Turmo ved ILS (2011) kaller læringstrykk «ytre krav og forventninger som kommer fra læreren». Men, i denne forståelsen kan det ligge mange tvetydige meninger. Er disse ytre forventningene av det gode for den enkeltes utvikling, eller ligger det her en annen agenda på lur. For skoler å måtte si at de satser på læring burde være unødvendig. Faktisk er det litt bekymringsfullt hvis rektorer må uttrykke at læring er et satsingsområde på deres skole. Å trykke, presse på eller pushe noe er ikke i utgangspunktet så positivt når det kommer til barns læring. For et års tid siden skrev en lærer i VG om hennes forståelse av læringstrykk som et uhyre som var avfødt av mål og testsystemet som k