Gå til hovedinnhold

Forskning eller forvirring?

I Dagsnytt 18 onsdag 05.01.22 hevder Marte Blikstad-Balas at hun er bekymret ettersom nasjonale myndigheter ikke senker ambisjonsnivået og forventningene i læreplanen til skolen i en pandemi. Særlig siden man skifter mellom gult og rødt nivå og perioder med digital hjemmeundervisning. De ønsker lavere ambisjoner fordi digital undervisning gir mindre læringsutbytte og lavere læringstrykk. Balas hevder det samme i Dagsavisen 04.01.22 sammen med professor Kirsti Klette ved Universitet i Oslo. I Dagsnytt 18 hevder Balas videre at man ikke kan overlate en senkning av ambisjonskravene til den enkelte lærer eller skole og at nasjonale myndigheter bør prioritere noe i læreplanen foran noe annet. De ønsker blant annet at det kuttes noen kompetansemål i enkelte fag. Professorene viser til at Norge er det eneste land i Skandinavia som ikke har gjort prioriteringer i «pensum» av hva elevene skal lære. Hun viser også til at OECD-land generelt har justert ambisjonene for elevenes læringsutbytte under pandemien. Jeg kjøper ikke automatisk premisset om at kutt i ambisjoner vil gjøre skolenes jobb enklere, og synes det er rart at forskerne ikke møter større faglig motstand. Dette fremmer et syn på LK20 og læringsutbytte som er problematisk og ikke i tråd med intensjonen bak fagfornyelsen. Vi har ikke «pensum» i norsk skole, men overordnede forventninger og mål som skolen og lærerne styrer etter. Alle fag og innhold er fornyet nettopp med tanke på å uttrykke det mest sentrale i faget. Det er derfor ikke bare å skrelle bort deler av det. Balas fronter med dette et gammeldags syn på læring som antall kompetansemål som skal innlæres. Altså at mengden mål styrer mengden læring. Dette er jo en tanke LK20 snarere styrer bort fra. Kompetansemålene forstås og jobbes med i sammenheng der de overlapper hverandre mellom fag, og skal sees i lys av overordnet del og de andre tekstene i læreplanen. Selve målenes konkretiserte innhold og hvor omfattende og ambisiøst dette skal være vil i stor grad være opp til skolen og lærerne. Slik har det vært fra LK06 og et enda større lokalt handlingsrom er lagt til LK20. Mener de at Kunnskapsdepartementet skal gå inn sentralt og kutte enkeltmål mer eller mindre tilfeldig for å minske mengden? For det er ikke lett å bare kutte andre deler av læreplanverket. Departementet har allerede avhjulpet skolene gjennom å gjøre fag, og timefordelingen mer fleksibel i denne tiden. Skolene kan, som de også skal gjøre i en normalsituasjon, legge opp til mer tverrfaglig arbeid der man jobber med større tema over tid ved å inkludere flere mål fra ulike fag. På denne måten kan man justere seg etter de forhold man jobber under. Det er ikke snakk om å senke ambisjonene, men utnytte de muligheter som er der. Forskerne viser løst til forskning fra UiO som viser at elevenes læringsutbytte har blitt mindre under pandemien, og de bruker dette for å legitimere at man bør justere læreplaner i fag. Tja, er denne forskningen så entydig egentlig? De unnlater i hvert fall å informere om at nasjonale prøver viser stikk motsatt trend. Resultatene fra de nasjonale prøvene på 5. trinn viser at elevenes ferdigheter i engelsk har blitt noe bedre de siste to årene, mens de er stabile i lesing og regning. På 8. trinn er det få endringer i elevenes prestasjoner det siste året. Likeså er standpunktkarakterene i pandemiårene bedre enn før pandemien. Det kan være at fravær av eksamen har spilt inn, men mye tyder på at manglende eksamen har ført til større konsentrasjon til læring og underveisvurdering. Skoleforskeres bekymring er nok sterkt overdrevet og man burde forvente en langt reflektert og helhetlig tenkning om læreplanverket. LK20 skal utføres lokalt med profesjonelle lærere og skoler, og selv om forskerne mener å tale lærernes sak her, så fremstår det underlig og lite tillitsfullt å tro at skolene selv ikke klarer å lese læreplanen og tilpasse læringen etter omstendighetene. For hvis ikke – hvem bør egentlig ta avgjørelsen om hvilke fag og kompetansemål som ikke er så viktig å lære akkurat nå?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Avlyses eksamen, - det går nok greit!

Jeg har idag et tilsvar i VG på Sanna Sarromaas kronikk om eksamen (01.02.2021). Jo flere uker som går mot vår blir lærere og elever mer og mer utålmodige. Hva bestemmer kunnskapsminister Guri Mellby seg for: Blir det eksamen i år eller ikke? Mens Mellby er usikker og gruer seg for å ta en avgjørelse av frykt for å forskjellsbehandling av ulike elevkull, går debatten i ulike medier. Sist ute er Sanna Sarromaa i VG 1.2.20, med den fiffige undertittelen: Vil du bli en populær lærer? Din tid er nå. Som nordmann er det lett å bli provosert av Sarromaa, og det er nok mye av hensikten. Her levnes liten nåde. Snille lærere, unge lærere og late unger er fy. Eksamen er visstnok livsviktig for å sette disse på plass. Men hvor viktig er egentlig eksamen? I norsk skole er underveisvurdering og standpunktkarakterer den bærende vurderingsformen. Vurdering gjennom hele skoleløpet er viktig for at elevene skal lære. I revidert vurderingsforskrift skal faktisk «vurdering bidra til læringslyst». H

Er høyere utdanning en uforanderlig størrelse?

I VG mandag 28.02.2022 skriver Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik at eksamen er mer enn en kunnskapsprøve. De to, som underskriver som tidligere lektorer og tillitsvalgte, mener begrunnelsen for avlysning av årets eksamen er svak. Dessverre gir ikke forfatterne noen nærmere argumentasjon for gjennomføring av eksamen enn løse floskler om at eksamen er motiverende og at den er viktig som trening til høyere utdanning. Å argumentere for eksamen som trening er dårlig pedagogikk, men når de argumenterer for eksamen som motivasjonsfaktor blir det nærmest latterlig. Jeg tror de fleste som har tatt eksamen eller en fagprøve, og det gjelder de fleste av oss, gjerne finner motivasjon gjennom helt andre ting enn eksamen. Kanskje det meste annet enn eksamen … Kronikkens overskrift er egentlig misvisende med tanke på budskapet til forfatterne. En skulle tro at den handlet om hva eksamen er, og hvordan den er noe mer enn en kunnskapsprøve. I liten grad fremkommer dette. Egentlig skriver forfatter

Ja til læringsrom

Begrepet læringstrykk hentes fortsatt frem når noen skal fronte at de satser på læring, en pedagogisk praksis, et satsingsområde eller noe som «virker». Jeg tviler ikke på at hensikten er god når man hevder at man «satser» på læringstrykk, men jeg stusser fortsatt over hva det egentlig skal bety.         Are Turmo ved ILS (2011) kaller læringstrykk «ytre krav og forventninger som kommer fra læreren». Men, i denne forståelsen kan det ligge mange tvetydige meninger. Er disse ytre forventningene av det gode for den enkeltes utvikling, eller ligger det her en annen agenda på lur. For skoler å måtte si at de satser på læring burde være unødvendig. Faktisk er det litt bekymringsfullt hvis rektorer må uttrykke at læring er et satsingsområde på deres skole. Å trykke, presse på eller pushe noe er ikke i utgangspunktet så positivt når det kommer til barns læring. For et års tid siden skrev en lærer i VG om hennes forståelse av læringstrykk som et uhyre som var avfødt av mål og testsystemet som k