Gå til hovedinnhold

Forskning eller forvirring?

I Dagsnytt 18 onsdag 05.01.22 hevder Marte Blikstad-Balas at hun er bekymret ettersom nasjonale myndigheter ikke senker ambisjonsnivået og forventningene i læreplanen til skolen i en pandemi. Særlig siden man skifter mellom gult og rødt nivå og perioder med digital hjemmeundervisning. De ønsker lavere ambisjoner fordi digital undervisning gir mindre læringsutbytte og lavere læringstrykk. Balas hevder det samme i Dagsavisen 04.01.22 sammen med professor Kirsti Klette ved Universitet i Oslo. I Dagsnytt 18 hevder Balas videre at man ikke kan overlate en senkning av ambisjonskravene til den enkelte lærer eller skole og at nasjonale myndigheter bør prioritere noe i læreplanen foran noe annet. De ønsker blant annet at det kuttes noen kompetansemål i enkelte fag. Professorene viser til at Norge er det eneste land i Skandinavia som ikke har gjort prioriteringer i «pensum» av hva elevene skal lære. Hun viser også til at OECD-land generelt har justert ambisjonene for elevenes læringsutbytte under pandemien. Jeg kjøper ikke automatisk premisset om at kutt i ambisjoner vil gjøre skolenes jobb enklere, og synes det er rart at forskerne ikke møter større faglig motstand. Dette fremmer et syn på LK20 og læringsutbytte som er problematisk og ikke i tråd med intensjonen bak fagfornyelsen. Vi har ikke «pensum» i norsk skole, men overordnede forventninger og mål som skolen og lærerne styrer etter. Alle fag og innhold er fornyet nettopp med tanke på å uttrykke det mest sentrale i faget. Det er derfor ikke bare å skrelle bort deler av det. Balas fronter med dette et gammeldags syn på læring som antall kompetansemål som skal innlæres. Altså at mengden mål styrer mengden læring. Dette er jo en tanke LK20 snarere styrer bort fra. Kompetansemålene forstås og jobbes med i sammenheng der de overlapper hverandre mellom fag, og skal sees i lys av overordnet del og de andre tekstene i læreplanen. Selve målenes konkretiserte innhold og hvor omfattende og ambisiøst dette skal være vil i stor grad være opp til skolen og lærerne. Slik har det vært fra LK06 og et enda større lokalt handlingsrom er lagt til LK20. Mener de at Kunnskapsdepartementet skal gå inn sentralt og kutte enkeltmål mer eller mindre tilfeldig for å minske mengden? For det er ikke lett å bare kutte andre deler av læreplanverket. Departementet har allerede avhjulpet skolene gjennom å gjøre fag, og timefordelingen mer fleksibel i denne tiden. Skolene kan, som de også skal gjøre i en normalsituasjon, legge opp til mer tverrfaglig arbeid der man jobber med større tema over tid ved å inkludere flere mål fra ulike fag. På denne måten kan man justere seg etter de forhold man jobber under. Det er ikke snakk om å senke ambisjonene, men utnytte de muligheter som er der. Forskerne viser løst til forskning fra UiO som viser at elevenes læringsutbytte har blitt mindre under pandemien, og de bruker dette for å legitimere at man bør justere læreplaner i fag. Tja, er denne forskningen så entydig egentlig? De unnlater i hvert fall å informere om at nasjonale prøver viser stikk motsatt trend. Resultatene fra de nasjonale prøvene på 5. trinn viser at elevenes ferdigheter i engelsk har blitt noe bedre de siste to årene, mens de er stabile i lesing og regning. På 8. trinn er det få endringer i elevenes prestasjoner det siste året. Likeså er standpunktkarakterene i pandemiårene bedre enn før pandemien. Det kan være at fravær av eksamen har spilt inn, men mye tyder på at manglende eksamen har ført til større konsentrasjon til læring og underveisvurdering. Skoleforskeres bekymring er nok sterkt overdrevet og man burde forvente en langt reflektert og helhetlig tenkning om læreplanverket. LK20 skal utføres lokalt med profesjonelle lærere og skoler, og selv om forskerne mener å tale lærernes sak her, så fremstår det underlig og lite tillitsfullt å tro at skolene selv ikke klarer å lese læreplanen og tilpasse læringen etter omstendighetene. For hvis ikke – hvem bør egentlig ta avgjørelsen om hvilke fag og kompetansemål som ikke er så viktig å lære akkurat nå?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bevisstløse lekser?

Øving og trening er viktig uansett hva vi driver med her i verden. Og det skal mye øving til for å bli god. Alle som trener eller spiller et instrument aksepterer dette premisset, og derfor samles barn og unge til treninger og øvinger flere ganger i uken. Ber du derimot barnet gå ut å øve alene er ikke entusiasmen like stor. Det gir motivasjon å gjøre noe vi liker sammen. Og det vi ikke liker å gjøre er i hvert fall bedre å gjøre sammen med noen. Konstruksjonen av pålagt arbeid man skal gjøre hjemme feiler kanskje på hoppkanten. Lekser mangler den sosiale profilen barn og unge er vant til læring har. I en sosial kontekst kan egen konsentrasjon og fordypning nemlig velges for kortere eller lengre tid før man kan oppsøke fellesskapet igjen. Hjemmelekser åpner ikke for dette – ikke for alle. Det er for de fleste en ensom øvelse som ofte ikke er tilpasset den enkelte, og hvor hjelp fra foreldre er særdeles ulikt fra hjem til hjem. Det er grunnen til at lekser bygger sosial skjevhet fremf...

Hurra - eksamen avlyst!

Hurrarop forbeholdes gjerne bursdager, sportsbegivenheter, og ikke minst 17. mai (som i år trolig "utgår" - selv om det er vanskelig å gå rett fra 16 til 18. mai i praksis...). Mitt hurra provoserer kanskje noen, men for de som har lest noen av mine tidligere blogginnlegg kommer det kanskje ikke som noen overraskelse: Jeg sier hurra for at eksamen er avlyst for i år. Faktisk håper jeg at eksamen i grunnopplæringen avlyses hvert år. I hvert fall alle (de fleste) eksamener som er helt unødvendige. Standardargumentene for eksamen er at elevene skal sikres en rettferdig vurdering gjennom en anonym sensur av fagpersoner som ikke kjenner elevene, at de skal få trene på eksamensordninger som de får i senere utdanning. Det siste først: å trene er en ting, men å bruke eksamen som kan få store konsekvenser for elevenes valg senere i livet som en måte å trene på er ikke til elevenes beste. Når det gjelder anonym vurdering har det noen steder vært prøvd ut også innenfor vanlige prø...

Hylekoret prioriterer læring

Like sikkert som debatten om russefeiringens tidspunkt tikker inn hvert år, får vi debatten om eksamen. Og lektorlaget leverer. Denne gangen er det sentralstyremedlem Karoline Torkildsen som roper ut i Aftenposten 01.02.2022 at “Hylekoret ikke må få avlyse eksamen”. Hylekoret er selvsagt Elevorganisasjonen som “alltid er imot eksamen” og Utdanningsdirektoratet, som tross alt bare har vurdert det faglige grunnlaget for gjennomføring eller avlysning av vårens eksamener... Torkildsen viser i sin kronikk en manglende forståelse for elevenes situasjon, som hun mener at elevene i pandemiårene ikke har mistet noe særlig. Dokumentasjonen er overbevisende – hennes egne elever... Torkildsen mangler også forståelse av forskjellen mellom standpunkt og eksamen. Faktisk setter hun likhetstegn mellom disse vurderingsformene når hun sier: "En eksamen skal måle det samfunnet har bestemt skal være kompetanse i hvert fag, slik en standpunktvurdering vil". 13 års skolegang kan ikke “testes...