Gå til hovedinnhold

Eksamen er passé og henger ikke med i tiden

Kunnskapsminister Guri Melby uttrykker i VG (4. desember 2020), igjen sitt forsvar for gjennomføring av årets eksamen. Dette til tross for at mange har tatt til ordet for å avlyse eksamen i år på grunn av manglende oppfølging som følge av pandemien. Hun uttrykker at eksamen er viktig for å kvalitetssikre standpunktkarakteren ved å gi elevene en uavhengig og ekstern vurdering. Hun fremmer igjen hypotesen om at eksamen er en kvalitetssikring av standpunktkarakterene, og en “uhildet” vurdering av elevene. Igjen kan (og bør) dette leses som en mistro til lærernes evne til rettferdig standpunktvurdering. Ut fra forrige ukes blogginnlegg er det vel ingen tvil om at jeg mener denne hypotesen ikke stemmer. Snarere tvert imot. Enkelt sagt: Standpunkt måler elevenes kompetanse – eksamen gjør det ikke. Derfor er det egentlig en kausal misforståelse å hevde at eksamen kvalitetsikrer standpunkt. Hvordan kan den gjøre det? Og, selv om det er stort avvik mellom eksamen og standpunkt, hvordan kan eksamen justere det? Jo, ved å trekke ned elevens poengsnitt. Konsekvensen blir da at man uttrykker at eksamenskarakteren viser den reelle vurderingen eleven burde fått i standpunkt? Hvis det var slik at eksamen kunne kvalitetssikre standpunkt måtte den måle alt det standpunkt måler, og vi trenger langt flere eksamener i hvert fag. Det tror jeg ikke er realistisk eller ønskelig. Tre elever ved en videregående skole skrev i VG forrige uke (søndag 29. November 2020), med krav om at eksamen i år må avlyses. De sier: "Uansett må fokuset flyttes vekk fra testing av kompetanse gjennom skoleeksamen til å frigjøre tiden i eksamensperioden til mer undervisning slik at vi kan få den kompetansen vi har rett på." Dette viser litt av parodien i det hele. Elevene får ikke tid til å lære fordi eksamensperioden og snever testing blir viktigere. Mange forkjempere for denne arkaiske prøveformen hevder at den ikke tar mye tid, snarere kun de dagene eksamen gjennomføres. Derfor mister altså elevene ikke nevneverdig undervisning. I tillegg er øving til eksamen, å jobbe med kompetanse og en naturlig del av opplæringen vil en hevde. Alle som har jobbet på skole vet at øving til, planlegging og gjennomføring av eksamen, både fører til at man ikke følger opp fag,- og timefordelingen og at elevene mister mye verdifull undervisningstid. I tillegg kan vi sikkert plusse på mye tid av elevenes skoletid og fritid til å grue seg til gjennomføring og bekymre seg for resultatet og fremtiden. Eksamen er jo så avgjørende! Professor Sten Ludvigsen, utvalgsleder og en sentral premissleverandør for Fagfornyelsen, uttrykker i Dagsavisen 18. April 2018: "Når man først skal måle elevenes kompetanse, bør man måle den kompetansen man er ute etter. For å få dette til, kreves en betydelig justering av dagens eksamenssystem, fastslår Ludvigsen, og fortsetter: "Skal du få til dybdelæring, må du også ha eksamensformer som stimulerer til nettopp dette på en gjennomgående måte. Professor i tekstvitenskap, Lars Berge, er like tydelig og radbrekker dagens ordning som helt feil medisin. Han er uttaler seg ganske sterkt når han sier: "Dybdelæring er en forutsetning for at framtidas skole skal kunne gi elevene den kompetansen arbeids- og samfunnslivet vil kreve. Da er det meningsløst at vi har en eksamensform som drar i stikk motsatt retning. Den pågående revisjonen vil være uten verdi." Det hevdes gjerne at eksamen må endres for å kunne svare på nye måter å lære på som Fagfornyelsen har til hensikt. Tja, eller innse at eksamen som vurderingsform er passé og ikke passer den moderne skolen vi ønsker å utvikle.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Avlyses eksamen, - det går nok greit!

Jeg har idag et tilsvar i VG på Sanna Sarromaas kronikk om eksamen (01.02.2021). Jo flere uker som går mot vår blir lærere og elever mer og mer utålmodige. Hva bestemmer kunnskapsminister Guri Mellby seg for: Blir det eksamen i år eller ikke? Mens Mellby er usikker og gruer seg for å ta en avgjørelse av frykt for å forskjellsbehandling av ulike elevkull, går debatten i ulike medier. Sist ute er Sanna Sarromaa i VG 1.2.20, med den fiffige undertittelen: Vil du bli en populær lærer? Din tid er nå. Som nordmann er det lett å bli provosert av Sarromaa, og det er nok mye av hensikten. Her levnes liten nåde. Snille lærere, unge lærere og late unger er fy. Eksamen er visstnok livsviktig for å sette disse på plass. Men hvor viktig er egentlig eksamen? I norsk skole er underveisvurdering og standpunktkarakterer den bærende vurderingsformen. Vurdering gjennom hele skoleløpet er viktig for at elevene skal lære. I revidert vurderingsforskrift skal faktisk «vurdering bidra til læringslyst». H...

Dreper skolen kreativiteten?

Den Ungarsk-Amerikanske psykologen Mihaly Csikzentmihaly har skrevet fantastisk om flere ting. En av disse tingene er kreativitet. Han sier at mennesker som jobber kreativt er gladere enn andre, at de opplever livet som mer meningsfullt og har følelsen av at de er en del av noe større.    " of all human activities , creativity comes closest to providing the fulfillment we all hope to get in our lives.”   Å være kreativ kan være å "se" nye ting. Enten å se noe nytt i noe allerede eksisterende eller å transformere noe eksisterende til noe helt nytt. Csikzentmihaly sier at kreative personer ser ut til å kunne kombinere to ting: Nysgjerrighet og driv – de evner å bli oppslukt i noe. De ser etter mønster der andre ser kaos, og prøver å skape orden og ikke minst koblinger mellom ulike kunnskapsområder. Dette er ikke bare en individuell ferdighet, snarere oftest en kollektiv. Kreative utvikling skjer ofte ved at mange tenker nye idée...

Er høyere utdanning en uforanderlig størrelse?

I VG mandag 28.02.2022 skriver Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik at eksamen er mer enn en kunnskapsprøve. De to, som underskriver som tidligere lektorer og tillitsvalgte, mener begrunnelsen for avlysning av årets eksamen er svak. Dessverre gir ikke forfatterne noen nærmere argumentasjon for gjennomføring av eksamen enn løse floskler om at eksamen er motiverende og at den er viktig som trening til høyere utdanning. Å argumentere for eksamen som trening er dårlig pedagogikk, men når de argumenterer for eksamen som motivasjonsfaktor blir det nærmest latterlig. Jeg tror de fleste som har tatt eksamen eller en fagprøve, og det gjelder de fleste av oss, gjerne finner motivasjon gjennom helt andre ting enn eksamen. Kanskje det meste annet enn eksamen … Kronikkens overskrift er egentlig misvisende med tanke på budskapet til forfatterne. En skulle tro at den handlet om hva eksamen er, og hvordan den er noe mer enn en kunnskapsprøve. I liten grad fremkommer dette. Egentlig skriver forfatter...