Gå til hovedinnhold

Eksamen undergraver Fagfornyelsen - kutt den ut!

Debatt om eksamen er en gjenganger. Dette året har debatten vært preget av for og imot gjennomføring på grunn av hjemmeskole og stadige nedstengninger av skoler, som på ulike måter har skapt ulike forutsetninger for å prestere på eksamen. Men, er forutsetningene for å gjennomføre eksamen lik eller mer rettferdig uten en pandemi? Det har vært jobbet i flere år med Fagfornyelsen, og med dette et nytt kompetansebegrep. De fleste i skolen kjenner definisjonen av kompetanse det nå skal styres etter: Kompetanse er å tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Kompetanse innebærer forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning. Spørsmålet har vært stilt før, men er det slik at eksamen på én dag kan avdekke elevenes kompetanse? Det burde være innlysende at det ikke er mulig. Og, hvis det er slik at eksamen ikke skal avdekke elevenes kompetanse, som inneholder svært mye, hvorfor er da eksamen så viktig? Og hvorfor teller den så mye? Flere vil hevde at eksamen er viktig fordi oppgaven er lik for alle, og sensor vet ikke hvem sin oppgave som blir sensurert. Eksamen gir et viktig utsnitt av elevens samlede kompetanse vil kanskje ivrige byråkrater hevde. Hm, her ligger det flere problemstillinger på lur mener jeg. For det første så legger Fagfornyelsen opp til at læring skjer i prosess. Kompetanse er noe elevene bygger over tid med god veiledning fra lærer og i samtale med medelever. Hvis ikke hadde det ikke vært nødvendig med mål som strekker seg over flere årstrinn. God vurdering av elevenes kompetanse skjer derfor underveis i læringsprosessen. Dette er også forskriftsfestet. Dybdelæring skjer kanskje nettopp gjennom prøving, feiling, undring og utforsking over tid og som viser en læringsprosess mot å oppnå kompetanse. Hvis dybdelæring blant annet er læringsprosess, så er kompetanse målet. Dette verken kan eller skal avdekkes med en stor prøve, men med å følge med på kompetanse eleven avdekker gjennom hele opplæringen. For det andre, hva betyr egentlig “rettferdig” og “likhet” når det kommer til vurdering i skolen? Opplæringsloven legger opp til at opplæringen skal tilpasses hver enkelt elevs forutsetninger, behov, motivasjon etc. Altså ulikt! Det som er rettferdig er nettopp ulikhet. Eksamen bryter dermed et viktig prinsipp om at ulikhet medfører likhet. Og for det tredje, hvorfor teller eksamenskarakteren så mye for sluttvurderingen i faget? I avgjørende situasjoner teller den faktisk mer. Stryker man standpunkt på videregående, men består eksamen, har man bestått. Stryker man eksamen, men består standpunkt, stryker man faget. Mange sensorer har stor nytte av eksamen som institutt. Flere skoler gir tilbakemelding om at sensorskoleringer og eksamenserfaring generelt bedrer vurderingspraksis på skolene, og bidrar til viktig kompetanseheving blant lærerne. Dette er vel og bra, men det holder likevel ikke. Vi bør ikke beholde et gammelt institutt fordi det fører til utilsiktede positive konsekvenser for noe annet. Eksamen som vurderingsform kan derfor kun speiles gjennom elevenes øyne, og de har ikke bruk for den. Dessuten peker den nye vurderingsforskriften på at formålet med vurdering er å fremme lærelyst. Det er vanskelig å se for seg noe mindre lystbetont. Det blir feil å argumentere for at en sluttvurdering som ligner dagens eksamensform fremmer lærelyst i form av indre motivasjon. Lærelyst henger tett sammen med selvfølelse, som henger sammen med den enkeltes individuelle og personlige læring. Det ligger i kortene at vurderingsforskriften inviterer til å avlede oss bort fra den tradisjonelle sluttvurderingssituasjonen. Læring er prosess og tar tid. Ingen eksamen kan fange kompetansen som bygges over tid med all den erfaring, ferdighet og perspektiver den kan romme. Eksamen undergraver dessverre sentrale deler av det Fagfornyelsen vil fornye. Kutt den ut!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Avlyses eksamen, - det går nok greit!

Jeg har idag et tilsvar i VG på Sanna Sarromaas kronikk om eksamen (01.02.2021). Jo flere uker som går mot vår blir lærere og elever mer og mer utålmodige. Hva bestemmer kunnskapsminister Guri Mellby seg for: Blir det eksamen i år eller ikke? Mens Mellby er usikker og gruer seg for å ta en avgjørelse av frykt for å forskjellsbehandling av ulike elevkull, går debatten i ulike medier. Sist ute er Sanna Sarromaa i VG 1.2.20, med den fiffige undertittelen: Vil du bli en populær lærer? Din tid er nå. Som nordmann er det lett å bli provosert av Sarromaa, og det er nok mye av hensikten. Her levnes liten nåde. Snille lærere, unge lærere og late unger er fy. Eksamen er visstnok livsviktig for å sette disse på plass. Men hvor viktig er egentlig eksamen? I norsk skole er underveisvurdering og standpunktkarakterer den bærende vurderingsformen. Vurdering gjennom hele skoleløpet er viktig for at elevene skal lære. I revidert vurderingsforskrift skal faktisk «vurdering bidra til læringslyst». H...

Dreper skolen kreativiteten?

Den Ungarsk-Amerikanske psykologen Mihaly Csikzentmihaly har skrevet fantastisk om flere ting. En av disse tingene er kreativitet. Han sier at mennesker som jobber kreativt er gladere enn andre, at de opplever livet som mer meningsfullt og har følelsen av at de er en del av noe større.    " of all human activities , creativity comes closest to providing the fulfillment we all hope to get in our lives.”   Å være kreativ kan være å "se" nye ting. Enten å se noe nytt i noe allerede eksisterende eller å transformere noe eksisterende til noe helt nytt. Csikzentmihaly sier at kreative personer ser ut til å kunne kombinere to ting: Nysgjerrighet og driv – de evner å bli oppslukt i noe. De ser etter mønster der andre ser kaos, og prøver å skape orden og ikke minst koblinger mellom ulike kunnskapsområder. Dette er ikke bare en individuell ferdighet, snarere oftest en kollektiv. Kreative utvikling skjer ofte ved at mange tenker nye idée...

Er høyere utdanning en uforanderlig størrelse?

I VG mandag 28.02.2022 skriver Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik at eksamen er mer enn en kunnskapsprøve. De to, som underskriver som tidligere lektorer og tillitsvalgte, mener begrunnelsen for avlysning av årets eksamen er svak. Dessverre gir ikke forfatterne noen nærmere argumentasjon for gjennomføring av eksamen enn løse floskler om at eksamen er motiverende og at den er viktig som trening til høyere utdanning. Å argumentere for eksamen som trening er dårlig pedagogikk, men når de argumenterer for eksamen som motivasjonsfaktor blir det nærmest latterlig. Jeg tror de fleste som har tatt eksamen eller en fagprøve, og det gjelder de fleste av oss, gjerne finner motivasjon gjennom helt andre ting enn eksamen. Kanskje det meste annet enn eksamen … Kronikkens overskrift er egentlig misvisende med tanke på budskapet til forfatterne. En skulle tro at den handlet om hva eksamen er, og hvordan den er noe mer enn en kunnskapsprøve. I liten grad fremkommer dette. Egentlig skriver forfatter...