Gå til hovedinnhold

Ja til læringsrom

Begrepet læringstrykk hentes fortsatt frem når noen skal fronte at de satser på læring, en pedagogisk praksis, et satsingsområde eller noe som «virker». Jeg tviler ikke på at hensikten er god når man hevder at man «satser» på læringstrykk, men jeg stusser fortsatt over hva det egentlig skal bety.  

  

Are Turmo ved ILS (2011) kaller læringstrykk «ytre krav og forventninger som kommer fra læreren». Men, i denne forståelsen kan det ligge mange tvetydige meninger. Er disse ytre forventningene av det gode for den enkeltes utvikling, eller ligger det her en annen agenda på lur. For skoler å måtte si at de satser på læring burde være unødvendig. Faktisk er det litt bekymringsfullt hvis rektorer må uttrykke at læring er et satsingsområde på deres skole. Å trykke, presse på eller pushe noe er ikke i utgangspunktet så positivt når det kommer til barns læring. For et års tid siden skrev en lærer i VG om hennes forståelse av læringstrykk som et uhyre som var avfødt av mål og testsystemet som kom med Pisa undersøkelsene. Thomas Nordahl (2015) fremhever at læringstrykk er viktig fordi det egentlig betyr forventninger til elevene. Altså positive forventninger på elevenes vegne. Men, hvordan reagerer elevene om de ikke klarer å leve opp til disse forventningene? Og er det også en risiko for at elevene som faktisk lever opp til forventningene gjør det av feil årsaker?  


Professor Svein Sjøberg liker åpenbart begrepet læringstrykk dårlig da han i 2015 skrev: «Der man før snakket om dannelse, omsorg, samfunnsansvar og solidaritet, snakkes det nå om testskår, rangeringer og læringstrykk.»  


I siste utdanningsnytthttps://www.utdanningsnytt.no/hans-fredrik-grovan-korona-krf/det-siste-vi-trenger-i-skolen-akkurat-na-er-okt-laeringstrykk/251876 uttrykker imidlertid stortingsrepresentant og tidligere rektor Hans Fredrik Grøvan at “læringstrykk” er det siste vi nå trenger i skolen. Slik han forstår begrepet går i retning av at norske elever nå skal ta igjen tapt læring som følge av hjemmeskolen.  


Sist ut jeg har merket meg er Gunhild Nohre-Walden, som publiserte en rektors Velkommen til et nytt læringsår på Facebook https://www.facebook.com/659101603/posts/10157288452721604/?extid=vDHIWsBJOcQbyfmG&d=n. I rektorens innlegg er læringsbegrepet brukt opp, ned og til siden i ulike varianter i form av læringstrykk, læringsaktiviteter, læringsprosess og læringsglede bare for å nevne noen. Nohre-Waldens gjengivelse kan ikke tolkes som annet enn en ironisk kommentar til bruk av læringsbegrepet som grenser til det parodiske.   


Begrepet læringstrykk forstås åpenbart ulikt. Turmo definerer læringstrykk som “forventninger” til elevene, og kan slik forstås positivt. Vi skal ha positive forventninger til at alle elever skal mestre. Det er viktig. Men, hva om elevene ikke oppfatter dem som positive? 


Begrepene læringstrykk og forventninger høres lite synonyme ut, og det undrer meg om de forstås slik av de som blir utsatt for det. I en tid da vi skal jobbe med livsmestring, nedtoning av stress og press, og fremheve kreativitet og praktisk og estetisk tilnærming til læring, så håper jeg vi, forskere, skoler og rektorer får andre begreper for stimulere til læring. Læring er komplekst, det går ikke som en rett kurve oppover. Alle er for læring. Læringstrykk signaliserer et press og ytre forventning som jeg ikke tror motiverer elevene eller foresatte til noe som helst. Begreper som begeistring, motivasjon, lidenskap for læring synes jeg er bedre. Kanskje kan vi snakke om «læringsrom» i stedet for? I dette rommet finner vi jo den enkelte elevs proksimale utviklingssone. Selv om rommet eies av den lærende, skal både dører og vinduer være åpne; læring skjer ikke i et vakuum. Vygotsky fremhevet nettopp samspillet med andre som avgjørende for læring og utvikling. I samarbeidslæring og dialog er det ikke trykket, men heller omstendighetene som påvirker prosessen. 


Jeg ønsker uansett variert læring. Noe som kommer fordi det er ønsket, blitt stimulert og engasjert til. Ikke fordi det er et krav og forventning om måloppnåelse ut fra kommunens ambisjoner om å ligge “godt over nasjonalt snitt”.   


Høye forventninger til elevene kan være en ulv i fåreklær om de ikke stilles til alt annet enn elevenes testresultater.  

  

 

 

Kommentarer

  1. Gert Biesta (2014 tror jeg) ser det son problematisk at man i utdanningssektoren snakker om «læring» løsrevet fra hva vi skal lære. Når «læring» blir et abstrakt begrep eller et mål i seg selv, risikerer vi å miste av syne både sertifisering, sosialisering og subjektivering - som etter Biestas oppfatning er skolens tre-delte oppdrag. Takk for fint blogg-innlegg, DJ.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Avlyses eksamen, - det går nok greit!

Jeg har idag et tilsvar i VG på Sanna Sarromaas kronikk om eksamen (01.02.2021). Jo flere uker som går mot vår blir lærere og elever mer og mer utålmodige. Hva bestemmer kunnskapsminister Guri Mellby seg for: Blir det eksamen i år eller ikke? Mens Mellby er usikker og gruer seg for å ta en avgjørelse av frykt for å forskjellsbehandling av ulike elevkull, går debatten i ulike medier. Sist ute er Sanna Sarromaa i VG 1.2.20, med den fiffige undertittelen: Vil du bli en populær lærer? Din tid er nå. Som nordmann er det lett å bli provosert av Sarromaa, og det er nok mye av hensikten. Her levnes liten nåde. Snille lærere, unge lærere og late unger er fy. Eksamen er visstnok livsviktig for å sette disse på plass. Men hvor viktig er egentlig eksamen? I norsk skole er underveisvurdering og standpunktkarakterer den bærende vurderingsformen. Vurdering gjennom hele skoleløpet er viktig for at elevene skal lære. I revidert vurderingsforskrift skal faktisk «vurdering bidra til læringslyst». H

Er høyere utdanning en uforanderlig størrelse?

I VG mandag 28.02.2022 skriver Anders Folkestad og Torbjørn Ryssevik at eksamen er mer enn en kunnskapsprøve. De to, som underskriver som tidligere lektorer og tillitsvalgte, mener begrunnelsen for avlysning av årets eksamen er svak. Dessverre gir ikke forfatterne noen nærmere argumentasjon for gjennomføring av eksamen enn løse floskler om at eksamen er motiverende og at den er viktig som trening til høyere utdanning. Å argumentere for eksamen som trening er dårlig pedagogikk, men når de argumenterer for eksamen som motivasjonsfaktor blir det nærmest latterlig. Jeg tror de fleste som har tatt eksamen eller en fagprøve, og det gjelder de fleste av oss, gjerne finner motivasjon gjennom helt andre ting enn eksamen. Kanskje det meste annet enn eksamen … Kronikkens overskrift er egentlig misvisende med tanke på budskapet til forfatterne. En skulle tro at den handlet om hva eksamen er, og hvordan den er noe mer enn en kunnskapsprøve. I liten grad fremkommer dette. Egentlig skriver forfatter